11.5 uur draaien zonder wissel in zware omstandigheden met de DX165W Electric

24 november 2023

Soms zijn er locaties waar je niet zomaar bij kunt komen, vandaag was dat er zo een. We gaan vanuit Staad op pad en rijden via de A2 richting Utrecht tot net over de Martinus Nijhoffbrug, beter bekend als de Zaltbommelse brug over de Waal. Onder deze brug moeten we zijn! Hier treffen we Ploegam machinist Tom Zegers met zijn nieuwe DX165W Electric. Deze elektrische mobiele graafmachine is voorzien van een Powerbox 400 batterij met daarin een capaciteit van 400 kWh. Wij zijn benieuwd naar wat Tom hier aan het doen is en hoe zijn nieuwe emissieloze graafmachine, waarmee hij sinds begin september draait, hem bevalt.

Ik wil echt geen andere machine meer

Ik wil echt geen andere machine meer

Tom is aan het werk op het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg TiWa, een mooi project aan de Waaldijk tussen Tiel en Waardenburg. Hier wordt over een lengte van ruim 19 kilometer de dijk versterkt om aan de huidige veiligheidsnorm te voldoen. Op dit project is Gert Roelofsen, eveneens machinist bij Ploegam, ook aan het werk. Over zijn ervaringen met de DX355LC-7 Electric rupsgraafmachine schreven wij onlangs ook een interessant ervaringsbericht.

Wanneer we aan komen rijden zien we Tom in de verte al draaien met zijn mooie in Ploegam blauw gespoten graafmachine. Als Tom ons ziet komt hij direct en begroet ons enthousiast. Eenmaal aan de praat leggen wij hem wat vragen voor. We starten natuurlijk met de vraag hoe zijn nieuwe elektrische graafmachine bevalt. “Ik wil echt geen andere meer”, zegt hij vanuit zijn cabine. We willen uiteraard weten wat deze machine zo fijn maakt. “Er is nu continu maximaal vermogen beschikbaar. Een diesel bouwt kort nadat je op het gaspedaal drukt zijn vermogen verder op, met een elektrische machine heb je direct volop kracht tot je beschikking. In het begin is dat wennen, maar dat went snel. Ook met rijden is direct meer koppel beschikbaar. Het draaien is precies hetzelfde als met een dieselmachine alleen is het nu een stuk stiller", zegt Tom.

Loopt de machine net zo soepel als een trein?

Loopt de machine net zo soepel als een trein?

Tijdens ons gesprek dendert een sneltrein voorbij over de naastgelegen spoorbrug. We haken hier direct op in en vragen met een knipoog of zijn machine net zo soepel loopt als een trein. “Beter nog”, zegt Tom met een lach. Daarna komt hij terug op de vraag: “De machine is gewoon echt heel sterk en snel met alles. Dat komt doordat de machine continu volop vermogen heeft. Het is gewoon heel erg prettig, het geeft vertrouwen en mede daardoor is het een genot om met deze machine te werken”, aldus Tom.

Vanwege naderend hoog water draait de machine nu nog langere werkdagen

Vanwege naderend hoog water draait de machine nu nog langere werkdagen

Door het snel stijgende water is Tom aan het werk op een depot in de uiterwaarde van de Waal. Een depot waar grind, klei en puin tijdelijk opgeslagen ligt. Dit depot moet worden opgeruimd voordat het naderende water vanuit Duitsland alles wegspoelt. Het water stijgt komende week namelijk met een meter. “Flink aanpoten dus en de machine maakt daardoor langere werkdagen. Dat moet ook wel want anders is het niet op tijd klaar”, zegt Tom.

We vragen Tom of hij deze lange dagen goed vol kan maken met de Powerbox 400 op deze machine. Hij lacht en vertelt: “Afgelopen maand heb ik zelf bijgehouden hoe lang deze graafmachine draait op een volle Powerbox 400: 11,5 uur! En dan moet je niet vergeten dat de machine zelfs volop in de klei bezig is geweest en dus ook echt zwaar werk heeft verzet. Met lichter werk kan de machine nog langer draaien, ik heb zelfs al eens de 15 uur aangetikt”. 

Wisselen van batterij is niet nodig

Wisselen van batterij is niet nodig

Elke werkdag rond 13:00 uur wisselen ze standaard de Powerbox 400 batterij. Niet omdat deze leeg is maar omdat er met de machine momenteel langere dagen wordt gedraaid. De wissel net na de lunch is qua planning het meest gunstig voor zowel Tom als de chauffeur die de Powerbox 400 vanaf snellaadplein WattHub komt brengen. Tom zegt: “Het wisselen is niet nodig maar dit geeft met de langere en zwaardere draaidagen, zelfs op de zaterdagen nu door het snel stijgende water, meer garantie. Het verwisselen van een Powerbox 400 is een klusje van niks, binnen vijf minuten is het gedaan".

Vaak hangt er nog een volle kipper achter deze machine

Vaak hangt er nog een volle kipper achter deze machine

Tom is echt in zijn nopjes met deze machine. Hij licht er nog wel een paar details uit met meerwaarde voor de machine zoals de door Staad opgebouwde engcon joysticks met daarop wiel-besturing-gripper functie, as-stabilisatie en bakkie om mee te communiceren. Ook is hij blij met de bijgebouwde kieper functie en het feit dat op deze machine de middelste spatborden en kettingkist verder naar buiten zijn gezet zodat er minder last is van opspattend vuil. "Het zijn details die het verschil maken”, lacht Tom. 

Hij zegt: “Dat de machine krachtig is blijkt uit het feit dat er normaal gesproken vaak ook nog een 2-assige kipper achter de graafmachine hangt. Dit is niet iets wat men snel verwacht bij een elektrische machine omdat een kipper alleen al best zwaar is. Deze is vaak beladen met andere bakken voor de graafmachine of met grond, bouwmaterialen of pallets met spullen. Dankzij de opties en de mogelijkheden is deze machine geheel zelfvoorzienend en dat vind ik heel erg prettig”, aldus een zeer trotse Tom.

“Met een bakwagen eraan maak ik de werkdag ook helemaal vol op een Powerbox”, sluit Tom het gesprek af. Hij moet er als de ‘sneltrein’ vandoor, er staat een trekker met bakwagen klaar om opnieuw vol geladen te worden

De ambities van Ploegam

De ambities van Ploegam

Ploegam zet vol in op emissieloos en de doelstelling is om vanaf 2025 volledig emissieloos te werken. Net zoals collega Gert was ook Tom een van de machinisten die deelnam aan de pilot met elektrische graafmachines. Deze pilot is Tom goed bevallen en hij wilde net zoals Gert door met een elektrische graafmachine. Na de pilot zijn er nieuwe elektrische machines besteld en willen ze allebei niet meer terug naar een diesel.

Na het leuke gesprek maken wij nog enkele foto’s van Tom en zijn machine op het depot in actie. Wij wensen Tom via deze weg nogmaals veel veilige en emissieloze draaiuren toe, maar zeker ook veel werkplezier.

Meer nieuwsberichten

DX 165 W ELECTRIC (Nov 2023) (21) Edit

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte