De werkpaarden van Grondwerken Dierckx

11 juli 2019

Doosan DX140W-trio werkt voort

We spreken hem na werktijd in zijn woning in Kasterlee. Partner Dorien Campforts schuift ook aan. Jeroen Dierckx (36) is net terug van een drukke dag werk. Als eigenaar van Grondwerken Dierckx is hij gepassioneerd over grondwerken en graafmachines. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat hij als kleine jongen al gefascineerd was door de machines waarmee zijn vader in de wegenbouw werkte.

Mijn vader was arbeider in de wegenbouw en reed met een wiellader. Op mijn vrije dagen was ik altijd bij hem in de cabine te vinden”, vertelt Jeroen. De keuze voor de opleiding tot bouwplaats machinist in Geel lag voor de hand. Hier leerde Jeroen om te gaan met graafmachines en wegenbouwmachines. Na school ging hij als machinist aan de slag, tot hij in 2011 de stap nam om voor zichzelf te beginnen. Hij was toen 27.

Garantie

“Na enkele jaren ervaring te hebben opgedaan, heb ik besloten dat ik het werk dat ik voor een baas deed eigenlijk beter voor mezelf kon gaan doen”, aldus Jeroen. “Ik zorgde al voor de graafmachine alsof hij van mezelf was. Bovendien had ik alle papieren die nodig waren om een bedrijf te beginnen. Ik hoefde alleen nog maar

een eigen graafmachine te kopen en te starten.” Op basis van een gedegen financieel plan  – “Daar ben ik gelukkig nogal goed in thuis.” –  kreeg Jeroen een lening van de bank. Zijn eerste graafmachine was een gloednieuwe Doosan DX140W rupsgraafmachine. Hij kocht hem bij Staadegaard in Lieshout. De reden? “Vijf jaar garantie. Daarmee wist ik zeker dat ik de eerste grote jaren geen grote kosten aan de machine zou krijgen. Een stukje bedrijfszekerheid, zeg maar.” Jeroen had niet eerder met een Doosan gewerkt. “Kennissen keken vreemd op toen ik met de Doosan kwam, want die hadden verwacht dat ik voor een ander merk zou kiezen. Maar ik had ook goede dingen over de Doosan gehoord.” Het bedrijf van Jeroen is gevestigd naast zijn ouderlijk woonhuis. Direct vanaf het begin kon Jeroen aan de slag in de wegenbouw. Deze activiteit vormde toen (en nog steeds), zijn hoofdinkomsten. Daarnaast kwam hij via mond-tot-mond reclame aan particuliere klanten, door wie hij wordt ingeschakeld voor de aanleg van een oprit, een zwembad of een tuin. Tot op de dag van vandaag doet hij ook dit werk met veel plezier, meestal in de avonduren of op zaterdag.

Personeel

Ondertussen werkt Jeroen niet meer alleen, maar heeft hij drie machinisten in dienst. “Dat begon in 2014 met een overbuurjongen die van school kwam. Ik wist dat hij goede handen aan zijn lijf had en de juiste mentaliteit om machinist te worden. Ik heb hem zelf helemaal opgeleid.” De andere twee machinisten zijn er later bijgekomen, de laatste in 2017. Het administratieve werk doet Jeroen zelf en dat vindt hij geen enkel probleem.

Machinepark

Met het bedrijf is ook het machinepark gegroeid. Momenteel beschikt Grondwerken Dierckx over vier bandengraaf-machines – een voor iedere machinist  –, twee midigravers, een wiellader, een tractor met kar voor containersystemen en nog wat ‘klein spul’. Drie van de vier graafmachines zijn Doosans. De DX140W uit 2011 draait nog steeds en heeft inmiddels 18.000 draaiuren op de teller staan. De Doosan DX140W uit 2012 met nu 8.500 draaiuren kocht Jeroen tweedehands in 2016. De laatste aanwinst is een Doosan DX140W, die hij in 2017 nieuw kocht en waar 3.000 uren mee is gedraaid. Ook een van de midigravers is een Doosan.

Extra’s

Alle drie de DX140W-machines zijn uitgerust met een tiltrotator.  “Het werk dat wij doen in de wegenbouw, veel afwerking en afgraven van bijvoorbeeld voetpaden, kan niet zonder tiltrotator. En ook laten we standaard een knop op de joystick zetten waarmee we de stabilisatoren kunt inschakelen. Normaal gesproken moet je daarvoor het rempedaal intrappen en op een knop aan de rechterzijde drukken. Wij hebben ondervonden dat het prettig is om de stabilisatoren te kunnen inschakelen zonder dat je het rempedaal doorklikt. En Staad heeft dat zo goed op onze eerste machine gedaan, dat we het nu standaard op al onze graafmachines hebben.”

Jeroen prijst de stabiliteit, zuinigheid en kracht van zijn Doosans. “De wielbasis van de Doosan is iets langer en hij is enkele centimeters breder. Ook steekt het contragewicht wat meer uit. Als je  weinig werkruimte hebt, kan dat een nadeel zijn, maar het zorgt voor meer stabiliteit. Ik ben er blij mee.” Reistijd Dat de laatste graafmachines weer van Doosan zijn, komt omdat Jeroen er simpelweg tevreden mee is. “Niet alleen over de graafmachines zelf, maar ook over de service van Staad. Wij doen onze 500-urenbeurten zelf, maar iedere 1.000 uur laten we er een Staad-monteur naar kijken. Zo beperk je onverwachte kosten.” Jeroen vindt de afstand Veghel – Kasterlee wel een nadeel. “Vaak werken we voorbij Antwerpen. Als er een monteur nodig zou zijn is die al veel tijd kwijt voordat hij hier is. Gelukkig is dat nog niet zo vaak nodig geweest.” Jeroen heeft de liefde voor machines van zijn vader meegekregen. Hij zorgt er goed voor. “De machines staan meestal bij de klant op de werf. Alleen in de vakantie komen ze allemaal naar huis voor een goede poetsbeurt en onderhoud. Ze genereren per slot van rekening ons inkomen he, daar moeten we dus goed voor zorgen.”

Grondwerken Dierckx in Kasterlee is gespecialiseerd in alle vormen van grondwerken, van kleine werken op moeilijk te bereiken plaatsen en de aan- en afvoer van grond tot en met wegenwerken, nivelleringswerken, de aanleg van riolen en het aanleggen van taluds. Ook verhuurt het bedrijf graafmachines met of zonder machinist. Grondwerken Dierckx investeert in een kwalitatief machinepark, voor een flexibele inzetbaarheid en een snelle, volledige service. Het bedrijf gaat voor kwalitatief vakmanschap, zodat er altijd een mooi resultaat kan worden opgeleverd. De klanten van Dierckx zijn voornamelijk te vinden in de Kempen.

Meer nieuwsberichten

DX165W 7 Electric Staad Powerbox400 Emissieloze Mobiele Graafmachine Grondverzetmachine

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte