Elektrische en schone machines drukken groene stempel op het N264 ombouwproject in Uden

28 september 2023

Onlangs hebben wij een kijkje mogen nemen op een mooi ombouwproject in het Brabantse Uden. 
De provincie Noord-Brabant werkt hier met BAM Infra Nederland, de hoofdaannemer van de provincie, samen met de gemeente Maashorst aan het verbeteren van de doorstroming van het verkeer op de N264. Na wat uitstel aan het begin van dit jaar, vanwege een stikstof onderzoek, is fase 1 van het project in augustus gestart en gaat het hard!

Wat houdt het project precies in
Voordat wij het project bezoeken gaan wij eerst op de koffie bij Wilko van Oort, mede-eigenaar van Gebr. v.d. Brand & van Oort B.V. (GBO) uit Uden, een van de onderaannemers die met hun materieel meewerkt aan dit project werkt. Wilko praat ons bij over het project en het verdere verloop ervan. “De N264 staat bekend om zijn rotondes, alleen al in gemeente Maashorst zeven stuks! Om de doorstroom te versnellen worden de rotondes om de beurt omgebouwd naar kruispunten met daarop IVRI’s”. IVRI staat voor intelligente verkeersregelinstallatie, deze berekenen en bevorderen automatisch de doorstroom.

Mede door de inzet van elektrische machines kon het project toch doorgaan

Mede door de inzet van elektrische machines kon het project toch doorgaan

Het ombouwen van o.a. twee rotondes, het verbreden en verleggen van rijbanen behoort tot fase 1 van dit project. Na de zomervakantie van 2024 zal de volgende fase van start gaan waarbij de derde rotonde zal worden omgebouwd. Deze ombouw is complex, omdat hier twee fietstunnels onderdoor lopen. Bij projecten zoals deze komt er heel wat machinegeweld bij kijken. Toen wij vernamen dat naast meerdere elektrische minigravers er ook twee door Staad geleverde elektrische mobiele graafmachines aan het draaien zijn, wilden wij daar natuurlijk vanuit Staad graag meer van weten.

“Vanwege de stikstof problematiek zijn elektrische machines in dit project ingebracht om het uitstootpercentage flink te verlagen. Naast de emissieloze mobiele graafmachines draaien er ook elektrische minigravers, een elektrische asfalteermachine, walsen, verreikers en bouwkranen. Verder draaien er conventionele dieselmachines op HVO100 mee, denk hierbij aan de rupsgraafmachines voor het grovere sloopwerk. Ook is er een asfalteermachine die draait op waterstof”, aldus Wilko. 

De twee elektrische mobiele graafmachines op dit project zijn van bedrijven die beide deelnemen aan het consortium: De Bouwplaats van Morgen. Een van die machines is de DX165W Electric van Gebr. v.d. Brand & van Oort B.V. en de andere DX165W Electric is van Loon- en grondwerkbedrijf W. Huybregts uit Zundert. Hierdoor dachten wij daar willen wij meer over weten. 

De elektrische graafmachine is sinds januari constant van huis geweest

De elektrische graafmachine is sinds januari constant van huis geweest

GBO draait nu driekwart jaar met de elektrische graafmachine en het gaat goed. Wilko geeft aan dat er in het begin weliswaar opstartproblemen waren maar dit lag niet aan de elektrische graafmachine, dit had te maken met laadinfra. Hij zegt dat dit momenteel bijna overal in Nederland speelt maar dat er voldoende ontwikkelingen, verbeteringen en oplossingen zijn. Hij geeft aan dat ze bij Staad ons goed vooruit helpen wanneer er vragen zijn over de elektrische machine of de laadinfra. Daarnaast is er onderling goed contact met de andere deelnemers uit het consortium waar ze ook tips en adviezen met elkaar delen. Wij van Staad zien ook dat met betrekking tot de laadinfra er de meeste vraagstukken zijn en dat deze niet altijd in eigen macht op te lossen zijn. Vandaar dat wij een nieuwe dienst hebben opgezet om op de laadinfra samen met de klant mee te kunnen denken en te adviseren. De geadviseerde energieoplossingen uit zo’n advies bieden wij zelfs al aan.

“Sinds half januari van dit jaar is de elektrische machine gaan draaien op diverse projecten en is hij constant van huis geweest. Met projecten zoals deze leren we echt enorm veel van de elektrische machine en de laadinfra. Het mooie is dat er altijd wel oplossingen zijn, maar daarvoor is samenwerken heel belangrijk en dan lukt het eigenlijk altijd”, aldus Wilko.

GBO heeft zelfs een eigen laadhub gerealiseerd

GBO heeft zelfs een eigen laadhub gerealiseerd

Doordat de laadinfra op dit project op zich liet wachten en om direct aan de slag te kunnen gaan heeft Wilko op zijn bedrijf in samenspraak met de Provincie en BAM-Infra Nederland een laadhub gerealiseerd. Hier kunnen alle elektrische machines opladen die werkzaam zijn op dit project. Ook de verwisselbare accupakketten voor de elektrische mobiele graafmachines worden hier geladen. “Er rijdt sowieso dagelijks een knijperwagen met puin van het project naar onze werf omdat wij dit verwerken. Tijdens deze ritten halen en brengen wij de accupakketten die in de elektrische machines gaan en verwisselen deze op de bouwplaats. “De laadhub is een investering voor de toekomst en door de komst van steeds meer elektrische machines waren wij hier al wel mee bezig. Door de start van dit project is het in een versnelling geraakt en fungeren wij nu als hoofdleverancier van de stroom voor alle machines voor het complete project”, zegt Wilko trots.

Non-stop meedraaien met de elektrische graafmachines.

Non-stop meedraaien met de elektrische graafmachines.

We stellen de vraag of dat de elektrische machines goed mee kunnen met wat het project van ze vraagt. “Door de verwisselbare Powerboxen (red. de accupakketten) kunnen de elektrische graafmachines 24/7 doorwerken. Dat is zeker nodig op projecten zoals deze waarbij in de weekenden ook ’s nachts non-stop doorgewerkt wordt. Alleen al deze week draait de elektrische GBO machine 80 uren, met het naderende weekend erbij gaat dit naar 130 uren. Het wisselen van de Powerboxen gaat op dit project met behulp van een knijperwagen maar dit kan uiteraard ook met een andere aanwezige mobiele graafmachine. Natuurlijk moet je het laden en verwisselen goed plannen en op elkaar afstemmen, dat gaat heel goed en bewijst zichzelf doordat ze op schema lopen”.

Wilko geeft aan dat de elektrische machines heel goed mee kunnen in de werkzaamheden die dit project van ze vraagt. Het betreft veelal reguliere werkzaamheden zoals het assisteren bij de wegenbouw, het asfalteren, stratenmakers assisteren en andere graaf- en randwerkzaamheden. “Ook helpen ze bij het verwisselen van een waterstofpakket van een van de waterstofmachine die aanwezig is op dit project”. Dit zegt Wilko met een lach op zijn gezicht, hij vindt het mooi dat met schoon materieel en goed samenwerken alles op zijn plek valt. “En met de elektrische graafmachine gaat het gewoon heel goed, dat kun je straks op het project navragen aan de machinisten zelf”. Dat waren wij natuurlijk al van plan. 

Je moet eens raden hoelang een accupakket wissel duurt

Je moet eens raden hoelang een accupakket wissel duurt

Op het project zelf spraken we met machinisten Thijs van Grunsven (GBO) en Andy Jacobs (W. Huybregts) die beiden erg enthousiast zijn over de elektrische graafmachine waar zij vanaf de aflevering continue op draaien. In het begin was het even wennen, maar went heel snel geven ze beiden aan. “Zo’n beetje hetzelfde als met het wisselen naar een ander machinemerk”, vult Andy aan. “Er zijn geen werkzaamheden te benoemen die deze machines niet kunnen en ook wij kunnen blijven doen wat we al gewend waren uit de dieselperiode”. In plaats van tanken moet er nu gewisseld worden van accupakket en dit doen ze steevast net voor de middagpauze.

Ze zijn bekend dat het tegenwoordig ook zonder wissel van accupakket kan wanneer ze in plaats van de Powerbox met de Megabox gaan draaien. Beiden zijn erg tevreden met hoe het nu gaat, ze verwachten dat er in de toekomst meer capaciteit in de huidige vorm van de Powerbox gaat passen en dat maakt een verplichte wissel overbodig. “Dit is eigenlijk met alles wel, er kan steeds meer in hetzelfde volume of zelfs nog kleiner”, dat zijn mooie ontwikkelingen aldus Thijs.

Beide machines zijn voorzien van 2 Powerboxen en 1 Powerbox staat op de laadhub te laden. De Powerboxen werken op de machine afzonderlijk van elkaar waardoor de machines 24/7 kunnen blijven draaien. Het wisselen van een Powerbox gaat snel, beiden zijn trots dat ze met behulp van een knijperwagen, met daarbij een goede chauffeur, de twee machines binnen zes en een halve minuut kunnen voorzien van een volle Powerbox. “De meeste mensen die we het vragen om te raden zeggen een half uur”. Ze lachen en gaan daarna schaften. Na de schaft kunnen ze er weer tot het einde van de dag tegenaan, maar zeker ook de nacht door in het weekend.

De Bouwplaats van Morgen

Een hele tijd terug kondigde we al aan dat GBO en Huybregts meedoen aan de ‘Bouwplaats van Morgen.’ Samen met zeven bedrijven gaan ze met elektrisch materieel aan de slag en testen ze de werking daarvan. Samen met TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) zullen deze onderzoeksresultaten gedeeld worden en kunnen ze naast de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) informeren ook de branche vertellen wat erbij komt kijken. Zo kan de sector leren van deze casussen en hopelijk sneller de stap kunnen en durven zetten richting emissieloos. “We volgen de ontwikkelingen op de voet. Omdat we meestal als onderaannemer fungeren, biedt zo’n elektrische machine ons geen inschrijfvoordeel maar helpt dit wel bij emissieloze aanbestedingen. In samenwerking met partner BAM-infra Nederland wordt de elektrische machine veel ingezet, vertelt mede-eigenaar Wilko van Oort.”

Meer nieuwsberichten

DX 165 W ELECTRIC (Nov 2023) (21) Edit

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte