Emissieloos slopen met DX355LC Electric in Katwijk aan Zee

02 december 2025

Aan de rand van Natura 2000-gebied bij Katwijk aan Zee werkt Van Diemen Sloopwerken aan de sloop van een voormalig woon-zorgcomplex. Voor het eerst in de bijna 90-jarige geschiedenis van dit familiebedrijf wordt er volledig emissieloos gesloopt met twee elektrische rupsgraafmachines, waaronder de DX355LC Electric uit de Verhuurvloot van Staad. Projectleider Sander Klinkhamer en machinisten Sem en Peter delen hun ervaringen met de ingehuurde Staad graafmachine.

Bericht gaat door onder de afbeelding. Bekijk ook de drone-video van deze machine aan het werk onderaan dit verhaal.

Slopen met de DX355LC Electric rupsgraafmachine gaat uitstekend!

Sander zorgde ervoor dat er twee elektrische rupsgraafmachines draaien op dit sloopproject. Voordat de elektrische machines kwamen, is er eerst asbest gesaneerd en nu wordt het resterende complex gesloopt, een klus waar de DX355LC Electric stevig aan de tand wordt gevoeld. Hoe deze DX355LC Electric het doet, is onze eerste vraag. Sander antwoordt: “Echt heel goed!” 

Deze elektrische rupsgraafmachine blijft maar doorgaan

Op de vraag hoe lang er gesloopt wordt met de rupsgraafmachine, antwoordt Sander: “We geloofden niet dat een zware rupsgraafmachine als deze, met de zware werkzaamheden die hij moet doen, het een volledige werkdag vol zou houden. Onze werkdagen zijn van 07:00 uur tot 17:00 uur en dachten dat deze machine ook halverwege de middag weer aan de lader zou moeten. Nu blijkt dat zowel Sem als Peter de Powerbox-batterijen niet leeg krijgen tijdens een werkdag. Deze machine blijft maar doorgaan en houdt eind werkdag 40% batterijcapaciteit over. Effectief draaien ze hier negen uur per dag, want deze mannen hebben natuurlijk ook hun pauzes of een interview,” zegt Sander lachend. 

Bericht gaat door onder de afbeelding

Kracht onder belasting: hij zakt niet in!

Sem en Peter knikken beiden ja wanneer Sander vertelt over de werkduur van deze graafmachine. Sem geeft daarbij aan: “Ik stond er echt van te kijken, maar zeker ook van de kracht. Bij een gelijksoortige diesel merk je wanneer je de fundering eruit trekt, de dieselgraafmachine aan kracht inboet. Doordat er op dat moment veel gevraagd wordt van het hydraulisch systeem, want er moet natuurlijk veel druk aanwezig zijn om de zware fundering hoog te houden, dan voel je dat een diesel op dat moment minder sterk is en eventjes inzakt. Dat is bij deze elektrische zeker niet het geval, die houdt de fundering continu op hoogte en zakt niet in. Daardoor trek je de fundering er sneller uit.”

Sem vertelt verder: “Ik heb twee weken gedraaid op deze DX355LC Electric en draai nu op een andere elektrische graafmachine. Alleen al het verschil in batterijduur bij het vergruizen van puin, dat is twee werkdagen met de graafmachine van Staad en een dag met een andere”. Sem heeft sinds afgelopen zomer zijn machinistendiploma, draaien in de sloop is hem met de paplepel ingegeven door zijn vader, die al zijn hele leven in de sloop zit. 

Tot slot zegt Sem: “Ik vind deze elektrische machine in vergelijking met twee andere merken waarop ik heb gedraaid echt de fijnste machine. Hij ligt heel goed in de hand en is van hoge kwaliteit. Dat is ook zo met Develon-diesels vertelde mijn vader, die draait daar mee. Hier bij Van Diemen hebben we er nog nooit mee gedraaid, maar doordat we het hier nu zelf ervaren, is dit een goede test voor de aanschaf van eventuele nieuwe diesels of elektrische graafmachines.” 

Bericht gaat door onder de afbeelding

Ik was sceptisch maar het valt me duizend procent mee

Wanneer we Peter, machinist met 45 jaar ervaring, vragen naar zijn bevindingen begint hij te vertellen: “Goed, maar ik mis toch wel een glazen dakraam bovenin de cabine en ook tralies voor de ruiten.“ zegt hij lachend. Hij vervolgt: “Wij zijn natuurlijk slopers en gewend aan geoptimaliseerde sloopmachines. Ik weet natuurlijk dat dit een verhuurmachine is en dat het er daarom niet op zit. Als dit onze machine zou worden, dan zouden beide opties een must zijn. Wat mij betreft mag dit zeker onze nieuwe elektrische machine worden want het is echt een hele fijne machine. Een maatje groter mag ook want we gaan met slopen vaak de hoogte in en nu merk je dat de giek soms net te kort is”. 

Peter vertelt verder: “Deze machine heeft me enorm verbaasd. Hij is zo sterk dat je jezelf bij wijze van spreken naar je werk toe trekt, dat is echt bizar. Het zwenkwerk is ook veel sterker, wanneer je bijvoorbeeld een rondje om je as draait, dan hoor je een diesel echt wel werken maar deze doet dat vlot en je hoort hem niet meer geluid maken. Doordat hij zo snel is moest ik even wennen, maar dat gewen duurde maar een dagje. Ik was vooraf echt sceptisch, maar het valt me duizend procent mee”.

Inlopen op de planning

Hebben jullie in de planning van dit project rekening gehouden met de komst van elektrische machines, met de gedachte dat deze het minder lang volhouden? Sander antwoordt: “Klopt, we hebben de uren bewust wat ruimer aangehouden. Sinds de komst van deze Staad-Verhuurmachine zijn we de planning weer een aan het rechttrekken, want deze machine gaat langer door. Wanneer we twee van jullie machines inzetten dan lopen we hier gegarandeerd in op de planning. En zoals ik het nu ervaar hier, kan ik met jullie elektrische machine hetzelfde doen - in dezelfde tijd - als met een vergelijkbare dieselgraafmachine.”

Bericht gaat door onder de afbeelding

Via internet vonden we een verhuurmachine die aan voorwaarde voldeed

Op de vraag hoe Van Diemen Sloopwerken bij Staad terecht is gekomen, antwoordt Sander: “Via internet. Ik zocht op elektrische graafmachines, zo zwaar mogelijk. Zwaarder dan 35-tons elektrisch kwam ik niet tegen, die hebben jullie wel zag ik toen, maar niet voor verhuur. Staad was de enige met een 35-tons, met inzetduur van 12 tot 15 uur, onder voorbehoud van het type werkzaamheden”. 

Sander vertelt verder: “Die inzetduur was voor ons de belangrijkste voorwaarde. Dan moet acht uur inzetduur met een Staad-graafmachine gewoon gaan lukken was onze gedachte. Omdat we Staad nog niet kenden hebben we eerst nog even met andere dealers van andere merken gebeld, maar die durfden de inzetduur van acht uur niet te garanderen”. 

Sander vervolgt: “Daarna belden we met Staad, met Chris Rijk, jullie verhuurcoördinator. Het is toen snel gegaan en we ervaren nu zelf dat meer dan een werkdag elektrisch draaien in de sloop gemakkelijk lukt. Met de resterende 40% batterijcapaciteit die we dagelijks overhouden kan deze graafmachine nog zeker twee uur langer doordraaien, dan draai je in totaal ruim 11 uur.”

Sander sluit af: “Deze verhuurmachine is heel compleet uitgerust met veel werkverlichting, een zeer ruime cabine, overdruk en het contact met Staad verloopt snel en soepel”. Sem vult aan: “Nu het buiten zo vroeg donker is, zie je dat de werkverlichting op deze machine enorm goed is, er zitten veel werklampen op en dat is prettig en veilig. Ik denk dat ik namens iedereen mag spreken dat deze elektrische 35-tons rupsgraafmachine zelfs voor in de sloop sterk is aan te bevelen”. 

 

Huren bij Staad
Er is veel mogelijk bij Staad Verhuur. We zijn flexibel, denken graag met je mee en zorgen dat je altijd met het juiste materieel aan de slag kunt. Meer weten over onze grondverzetverhuurmachines, zowel diesel als elektrisch? Bekijk dan het Verhuur-gedeelte hier op onze website.

 

Bekijk alle afbeeldingen in het fotoalbum hieronder en geniet van onderstaande drone-video.

Meer nieuwsberichten

DX165W 7 Electric Staad Powerbox400 Emissieloze Mobiele Graafmachine Grondverzetmachine

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte