Nieuwe aanhangwagens en landbouwtrekkers zijn uitgerust met een tweeleiding-remsysteem. Vaak zal dit een luchtdrukremsysteem zijn. Veel cumelabedrijven hebben daar de afgelopen jaren al in geïnvesteerd. Wie dat niet heeft gedaan, zal bij de aanschaf van een nieuwe aanhangwagen ook een investering voor zijn trekker moeten doen.
In de nieuwe regelgeving is er sprake van twee categorieën aanhangwagens voor de landbouw. Dit geldt dus ook voor aanhangers welke achter een grondverzetmachine wordt gekoppeld. Binnen deze categorieën zijn er nog subcategorieën, afhankelijk van het totaal van de technisch toelaatbare massa’s per as.
Er worden twee snelheidscategorieën onderscheiden: die van aanhangwagens met een snelheid van niet meer dan 40 kilometer per uur en die voor snelheden boven 40 kilometer per uur. De remvoorschriften hangen weer af van de maximum toegestane massa van een aanhangwagen en de maximum constructiesnelheid. Het remsysteem van landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen moet bestaan uit een tweeleiding-remsysteem (luchtdrukremmen of hydraulisch) of een oplooprem als de maximum toegestane massa (inclusief lading) niet meer is dan 8000 kilogram.
Andere eisen zijn dat bij aanhangwagens met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 30 km/u alle wielen geremd moeten zijn. Een belangrijke eis is dat het remsysteem automatisch lastafhankelijk werkt oftewel automatisch meer remvermogen bij meer lading. Nieuwe aanhangwagens met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 30 km/u moeten bij toelating een remvertraging halen van minimaal 5,0 m/s2. Om aan te tonen dat een voertuig voldoet aan
Europese typegoedkeuringseisen geeft de fabrikant een zogenaamd Certificaat van Overeenstemming (CvO) af. Dit is geldig zolang het voertuig technisch hetzelfde blijft. Indien de eigenaar zelf, het mechanisatiebedrijf of de dealer wijzingen aanbrengt, worden zij automatisch gezien als de fabrikant van het voertuig, met alle aansprakelijkheden van dien. De CvO van de fabrikant komt dan direct te vervallen.
Meer veiligheidseisen
Vanaf dit jaar komen er ook meer veiligheidseisen aan aanhangwagens. Zo moeten landbouwaanhangwagens voor transport zijn voorzien van een bumper. Dit om klemrijden van auto’s en bestelauto’s onder een aanhangwagen te voorkomen. Deze eis voor een bumper kan in de praktijk nog wel problemen geven voor landbouwkippers welke lossen in een stortbak. Een mogelijke oplossing is dan een verstelbare stootbalk. Verder moeten landbouwaanhangwagens voor transport met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u zijn voorzien van zijdelingse afscherming. Dit om te voorkomen dat onbeschermde weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders, onder de zijkant van de aanhangwagen vallen en onder de wielen terechtkomen. Deze landbouwaanhangwagens moet ook zijn voorzien van wielafscherming, waarbij de spatborden ten minste twee derde van de banden afschermen.
Ook worden er eisen gesteld aan de mechanische koppeling tussen trekker en aanhangwagen. Op de koppeling van de trekker moet een typeplaat zijn gemonteerd met een EU-typegoedkeuring van de koppeling en gegevens over de maximale verticale en horizontale belasting van de koppeling. De maximale oplegdruk op een koppeling mag maximaal 3000 kilogram bedragen. Uitzondering is de kogelkoppeling, waarbij de oplegdruk maximaal 4000 kilogram is.
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!