Doosan streeft naar toppositie met nieuwe ‘DL-7’ wiellader serie

10 december 2020

Doosan Infracore Europe heeft de nieuwe serie ‘DL-7’ wielladers gelanceerd. Gisteren vond er een introductie van deze complete lijn machines plaats die een bekroond ontwerp hebben, gedreven door krachtige nieuwe motoren die voldoen aan Stage V norm. Dit zorgt voor een hogere productiviteit, meer brandstof efficiëntie en lage onderhoudskosten, gekoppeld aan een comfortabele werkomgeving voor de machinist.

In deze eerste fase van de introductie van de DL-7-reeks worden zeven nieuwe modellen gelanceerd namelijk: de Doosan DL280-7, Doosan DL320-7, Doosan DL380-7, Doosan DL420-7, Doosan DL480-7, Doosan DL550-7 en Doosan DL580-7.  Hier worden nog vier modellen aan toegevoegd in 2021: de Doosan DL200-7, Doosan DL220-7, Doosan DL250-7 en Doosan DL420CVT-7.
 
Aan het woord Charlie Park, CEO van Doosan Infracore Europe  “Doosan heeft zijn eerste wielladers geproduceerd in 1989, in de tussenliggende 31 jaar heeft Doosan continu geïnvesteerd om de positie als een toonaangevend merk binnen de wereldwijde wiellader industrie te doen gelden. Doosan ingenieurs hebben hard gewerkt aan innovatieve- en nieuwe ontwikkelingen van het wiellader assortiment.
 
“De nieuwe DL-7-modellen zijn het resultaat van deze ontwikkelingen en vanuit het basisconcept opnieuw ontworpen. We hebben goed geluisterd en gekeken naar de behoeften van onze klanten binnen de Europese markt. Eén van deze grote verandering is het bestaande productontwerp voor wielladers om de gewenste verbeteringen te bieden. Het resultaat is dat de nieuwe Doosan DL-7 wielladers de klanttevredenheid naar een hoger niveau tilt.  Er zijn toonaangevend veranderingen toegepast ten aanzien in het comfort voor de bestuurder, het brandstofverbruik, de productiviteit en duurzaamheid. Met de innovatieve technologieën die we hebben toepast in de DL-7-serie, zijn we duidelijk te onderscheiden met vergelijkbare machines ten opzichte van onze concurrenten. "
 
Nieuw bekroond ontwerp
De nieuwe DL-7-serie is het hoogtepunt van het volledige herontwerp van de Doosan wiellader range in tien jaar, waarbij met name het exterieurontwerp een volledige transformatie heeft ondergaan. Het nieuwe externe ontwerp is toegepast op alle modellen van de DL-7-serie, die een driedimensionaal effect creëert met een innovatieve omslagvorm.  Een levendig, dynamisch beeld voor het bereik. Het heeft wereldwijd al veel bijval gekregen, zoals in Duitsland met een gewonnen  iF Design Award 2020, een van 's werelds top drie designprijzen. En voor de ‘Best of the Best’ in de Koreaanse PIN UP Design Awards.
 
Verhoogde productiviteit en veelzijdigheid
De opnieuw ontworpen laadbakken met tot 7% meer capaciteit voor de zeven nieuwe Doosan DL-7 wielladers, zorgen voor gemakkelijker en sneller laden met maximale bakinhoud van 2,8 tot 6,4 m3. Dit zorgt voor een verhoogde productiviteit voor een zeer breed scala van toepassingen.
 
Deze omvatten het verplaatsen en aanleveren van grond, zand, aggregaten en andere materialen in de industrie, recycling, afvalverwerking, bouw- en sloop werkzaamheden, mijnbouw en steengroeven. Doosan heeft een ruime keuze aan opties om meerdere uitrustingsstukken in te zetten voor optimale efficiëntie. 
 
Het Z-kinematik laadframe levert hoge til- en hefvermogens, vooral voor zware materialen met een grote storthoek voor het efficiënt lossen van vaste materialen. Een optioneel High Lift-arm is beschikbaar voor een nog hoger en groter bereik waar veelzijdigheid vereist is.
 
Alle nieuwe DL-7 wielladers zijn standaard uitgerust met een derde regelventielfunctie, die een constante stroom levert voor een hydraulisch aangedreven functie. Machinisten kunnen hydraulische uitrustingsstukken eenvoudig en comfortabel bedienen via de proportionele schakelaar op de joystick.  Ook zijn er verschillende banden verkrijgbaar van toonaangevende wereldwijde fabrikanten, om een zo breed mogelijk scala aan omstandigheden te dekken.
 
Bovendien kunnen de nieuwe wielladers worden besteld met een keuze uit verschillende contragewichten - opties zijn onder meer 300, 400 of 500 kg, afhankelijk van de toepassing.
 
Uitstekend zicht voor de machinist
De nieuwe cabine biedt een sterk verbeterd gezichtsveld voor de machinist, de blinde hoeken rondom de cabine zijn geminimaliseerd en is het glasraamoppervlak 14% groter vergeleken met de vorige DL-5 modellen. De DL-7 wielladers bieden ook de mogelijkheid van elektrisch verstelbare achteraanzicht spiegels voor extra veiligheid. Op de cabine zijn volledige LED-werklampen  geïnstalleerd (vier op beide standaard voor en achter, met de optie van elk zes voor en achter). Voor een hogere omgevingsveiligheid zijn er LED-lampjes op de achterkap gemonteerd met een automatische flitsfunctie wanneer de wiellader achteruit rijdt.
 
Een compressor met luchtblazer is als optie verkrijgbaar – deze is gemonteerd in de cabine en daardoor makkelijke te bedienen om de cabine schoon te blazen wanneer dat nodig is. 
 
Nieuw, ruim ergonomisch cabineontwerp
De cabine van de DL-7 wielladers biedt in alle opzichten aanzienlijk meer comfort. Zo is het besturingssysteem verbeterd met geavanceerde elektronische bedieningselementen. Met het nieuwe Doosan Smart Sleutelsysteem op het bedieningspaneel in de cabine kan de machinist de machine sleutel-loos starten, wat onder andere diefstal van machine helpt te voorkomen. Het Smart Key-systeem biedt tevens een externe deur bediening, deurslot vergrendeling, deur zoeken en openen en nog andere optionele functies. Het bedieningspaneel bevat ook twee USB-aansluitingen.
 
De nieuwe cabine heeft een Grammer Actimo XXL-stoel welke zowel horizontaal als verticaal luchtgeveerd instelbaar is. De ergonomische lendenfunctie en stoelverwarming zijn standaard opgenomen in deze DL -7 serie. De stoel is voorzien van een 3-puntveiligheidsgordel met alarmpictogrammen die zichtbaar oplichten op het nieuwe Doosan Smart Touch 8 inch touchscreen, welke tevens het meterpaneel laat zien. Alles met een nieuwe lay-out en voorzien van een anti-reflecterend glas.
 
Standaard is ook de nieuwe EMCV-joystick (Electric Main Control Valve) die volledig in de armsteun is geïntegreerd, waardoor de machinist soepeler en nauwkeuriger het laadframe en aanbouwdelen kan besturen. Functies zijn beschikbaar via het EMCV-systeem, inclusief automatische graafterugloop, bak kantelen kick-out, bakopvang stopstand en schokpreventie voor meer bedieningscomfort.
 
Ontworpen om de machinist nauwkeurigere controle te geven door eenvoudige bediening, wat resulteert in meer efficiëntie en minder vermoeidheid. De gevoeligheid van de ergonomische joystickbediening worden ingesteld en aangepast op de voorkeuren van de machinist met behulp van de nieuwe Doosan Smart Touch-touchscreenmonitor. Deze is onder alle omstandigheden gebruikersvriendelijk en gemakkelijk af te lezen. Het nieuwe touchscreen biedt alle belangrijke instellingen en informatie die de machine op één plek nodig heeft. Zoals de achteruitkijkcamera, de informatie van het weegsysteem, de HVAC  (Heat, Ventilation and AirConditioning), radio- en Bluetooth-apparaten en alle andere belangrijke informatie voor de machinist. 
 
Al met al biedt het opnieuw ontworpen interieur een veel grotere, stillere en comfortabelere omgeving, wat de veiligheid en productiviteit onder alle omstandigheden voor de machinist verbetert. De grotere ruimte geeft meer beenruimte en heeft een grotere opslagruimte voor onder andere een koel-box-positie en is het airconditioningsysteem verbeterd. 
 
Hogere prestaties
Het LIS (Load Isolation System) zorgt voor een snellere rit, met meer comfort voor de machinist en een hogere productiviteit dankzij verbeterde stabiliteit wanneer de wiellader in beweging is.  Het laadframe wordt opgevangen door een hydro ergonomische accumulator die is gekoppeld aan het hydraulische liftsysteem, een zogenaamde schokdemper. De voordelen zijn onder meer kortere cyclustijden, hogere prestaties en betere brandstofefficiëntie bij het uitvoeren van laad-en transporttoepassingen.
 
De automatische powershift-transmissie met vijf versnellingen, standaard HDL-assen voor zwaar gebruik en verbeterde tractie met Differential Hydraulic Lock (DHL), de DL-7 wielladers werken uitzonderlijk, vooral in omgevingen met hoge belasting. De differentieel hydraulische 100% vergrendeling kan automatisch worden ingeschakeld op automatische schakelen zonder enige actie van de machinist.
 
De optionele onafhankelijke oliekoelercircuits van de voor- en achteras zorgen voor lage olietemperaturen, oliefiltratie en verlengen de levensduur van de as componenten, vooral voor veeleisende toepassingen, zoals laden en vervoeren over lange afstanden bij hogere snelheid.
 
Er zijn verbeteringen aangebracht in de aandrijving waardoor de maximumsnelheid van 40 km / u snel en veilig wordt bereikt.
 
Volledige garantie van 3 jaar / 5000 uur als standaard
Het vernieuwde hydraulische systeem en daarbij de belangrijkste onderdelen zorgen voor een sterke verbetering op het gebied van duurzaamheid en onderhoud,  wat de klant ten goede komt. Daarbij worden de hoge betrouwbaarheid en kwaliteit van de nieuwe DL-7 wielladers ondersteund door een standaard volledige 3 jaar / 5000 uur garantie.
 
Verhoogde brandstofefficiëntie
Het vermogen van de nieuwe Doosan- en Scania Stage V 6-cilindermotoren in de DL-7 wielladers bieden tot 5% meer brandstofefficiëntie dan de vorige generatie machines met behoud van een indrukwekkend koppelvermogen. De nieuwe motoren voldoen aan de Stage V-emissievoorschriften zonder dat er geen uitlaatgascirculatie nodig is (EGR), dit door het gebruik van selectieve katalysatorreductie, dieseloxidatiekatalysator en dieselpartikelfilters (DPF) nabehandelingstechnologieën. De asreinigingscyclus op de DPF is verbeterd tot meer dan 6000 uur en is de machinist volledig op de hoogte over de status van het DPF via een roetniveau-indicator op het nieuwe touchscreen-display in de cabine. 
 
De nieuwe generatie energiebeheersysteem Situation Awareness Technology (SAT2) scant automatisch de activiteit van de machine en past het motorvermogen aan volgens ´realtime´ analyse van het laadframe, pompdruk en uitgaande as productiviteitsverhoging van 7% ten opzichte het vorige -5 model. 
 
Het Doosan Smart Guidance System (DSGS) is een nieuwe functie die het rijgedrag analyseert en de machinist informeert om de hoogste brandstofefficiënt te bereiken.
 
De Score-Graph toont het niveau van efficiëntie: 
Oranje      0-50% = verbetering van instellingen sterk aanbevolen
Geel        50-70% = verbeteringen in instellingen aanbevolen
Groen   70-100% = goede werking en instellingen
 
DoosanCONNECT machinepark bewakingssysteem
De DL-7 wielladers zijn in de fabriek geïnstalleerd met het nieuwste DoosanCONNECT TMS2.0- ultramodern draadloos machinepark bewakingssysteem. Het DoosanCONNECT-systeem is een tool speciaal ontworpen voor machinepark- en activabeheer, die erg handig is voor het beheer van de prestaties en beveiliging van machines en voor het bevorderen van preventief onderhoud.  

 

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem gerust contact op. Wij vertellen je graag meer!

Bel +31 413 725 111 Of ga naar onze contactpagina