DX355LC Electric: tien uur non-stop werken zonder laden

31 mei 2024

Een recente ontwikkeling in de sloopbranche die de aandacht trekt, is de opkomst van elektrische slooprupsgraafmachines. Hoe deze ontwikkeling de branche verandert, vertelt Marcel Laarakkers, een ervaren professional in het vakgebied. Hij deelt de ervaringen van zijn bedrijf Laarakkers Sloopwerken met de DX355LC Electric, welke door Staad is geleverd.

Meer over de DX355LC Electric
De DX355LC wordt aangedreven door een krachtige elektromotor en is geschikt voor de meest veeleisende sloopwerkzaamheden. Wat deze machine echt onderscheidt, is de lange operationele tijd van maximaal 10 uur, wat uitzonderlijk is voor een elektrische graafmachine. 

Technische specificaties:

  1. Motor: Elektrische motor, 200 kW Nominaal vermogen
  2. Powerbox 400 batterijpakket: Lithium-ion accu, 600 V DC, 800 kWh
  3. Maximale laadcapaciteit: 120 kW
  4. Snelheid: 3- 5,5 km/u
  5. Gewicht: 35.500 kg
  6. Afmetingen: LxBxH: 10.765 x 3200 x 3050 mm

Ervaringsbericht gaat door onder de afbeelding

We hebben minder stroom nodig dan we in eerste instantie verwachtten

Marcel Laarakkers: “Het meest opvallende is de lange operationele tijd. We kunnen (afhankelijk van het soort werk) gemiddeld tien uur non-stop werken met deze machine, wat voor een elektrische graafmachine echt uitzonderlijk is. De machine doet het, eerlijk gezegd, boven verwachting goed. We hebben minder stroom nodig dan we in eerste instantie verwachtten. We vroegen ons af of de hele dag kunnen draaien met twee batterijpakketten (Powerbox 400 -red) mogelijk is, we hebben daarmee samen 800 kWh aan bruto capaciteit. In de praktijk blijkt dat dat makkelijk gaat. Bovendien kunnen we zelfs met een 63 ampère aansluiting de batterijen ‘s nachts zo geladen krijgen dat we de hele week kunnen werken met een normale werktijd van 8 uur per dag. We hoeven dus overdag geen stroom bij te laden, wat anders een hoop tijd kost. We kunnen nu overdag gewoon doorwerken. Geen downtime.” En dit alles zonder dat het ten koste gaat van de kracht: “Het werk- en graafvermogen is vergelijkbaar met dat van de dieselmachines.”

Onder de indruk van de bediening, echt een verademing

Laarakkers is -zo heeft hij van zijn machinisten vernomen- ook onder de indruk van de bediening van de DX355LC Electric. “Het is een verademing. De machine is stil, trillingsvrij en de responsiviteit is fantastisch. Hij is heel gebruiksvriendelijk. De besturing is soepel en nauwkeurig. En de cabine is ruim en comfortabel. Het is veel comfortabeler voor de machinist, vooral tijdens langdurige shifts. Bovendien is er geen uitstoot, wat betekent dat we zonder schuldgevoel in bewoonde gebieden kunnen werken.” Dat de machine stiller is, blijkt uit eigen onderzoek: “We werken vrij veel binnenstedelijk en hebben daar het geluidsverschil laten meten door een onderzoeksbureau. Daaruit bleek dat deze machine 4 decibel minder geluid maakt dan andere machines. Dat lijkt niet veel, maar in de praktijk is dat een factor 4 of zo. Je hoort een wezenlijk verschil.”

Welke voordelen zie je nog meer in de verschuiving naar elektrische machines?

“Naast de milieuvriendelijkheid en lagere operationele kosten, zien we ook voordelen op het gebied van onderhoud. Elektrische machines hebben minder bewegende delen en vereisen op de lange duur minder frequent onderhoud. Dit vermindert de downtime en verhoogt onze productiviteit.” Hij ziet dan ook een duurzame toekomst voor de sloopbranche met de opkomst van elektrische machines zoals de DX355LC Electric. Steeds meer bedrijven investeren in groenere oplossingen, gedreven door strengere regelgeving en de groeiende vraag naar milieuvriendelijke slooppraktijken. ‘In Duitsland zijn er zelfs bedrijven die ons expliciet vragen om met dit soort machines te werken en ook bereid zijn om daar meer voor te betalen.“

Hoe kwam je in aanraking met de DX355LC Electric?

“Ons bedrijf was op zoek naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd efficiëntie te behouden. Staad, een betrouwbare leverancier van bouwapparatuur, introduceerde ons aan de DX355LC Electric. We waren meteen geïnteresseerd vanwege de beloofde prestaties en de mogelijkheid om volledig elektrisch te werken.” Staad heeft Laarakkers voorzien van alle ondersteuning die hij nodig had om met de machine aan de slag te gaan. “Staad heeft me uitstekend geholpen”, zegt Laarakkers. “Ze hebben me alles uitgelegd over de machine en ze hebben me geholpen met de installatie en het onderhoud.”

Voordelen elektrische aandrijving

Schone en stille werkomgeving:
Elektrische motoren produceren geen emissies, wat betekent dat ze schoner zijn voor het milieu en minder geluidsoverlast veroorzaken. Dit is een groot voordeel voor de machinist, de omwonenden en de omgeving.

Lagere bedrijfskosten:
Elektrische motoren zijn efficiënter dan dieselmotoren, wat betekent dat ze minder energie verbruiken. Daarnaast zijn er minder bewegende onderdelen, wat resulteert in minder onderhoud. Dit kan leiden tot aanzienlijke besparingen op de lange termijn.

Langere levensduur:
Elektrische motoren zijn minder onderhevig aan slijtage dan dieselmotoren, wat betekent dat ze langer meegaan. Dit kan leiden tot lagere onderhoudskosten en een hogere restwaarde van de machine.

Verbeterde prestaties:
Elektrische motoren bieden een direct koppel, wat betekent dat ze sneller kunnen reageren en meer kracht kunnen leveren wanneer dat nodig is. Dit kan leiden tot een betere productiviteit en efficiëntie.

Toekomst sloopbranche:
Met de opkomst van elektrische machines zoals de DX355LC Electric, staat de sloopbranche aan de vooravond van een duurzame revolutie. Steeds meer bedrijven zien de voordelen in van elektrische aandrijving en investeren in groenere oplossingen. Deze trend wordt versterkt door strengere regelgeving met betrekking tot emissies en de groeiende vraag van klanten naar milieuvriendelijke slooppraktijken.

Meer over Laarakkers

Laarakkers is een sinds 1945 in Boxmeer gevestigd sloopbedrijf met ruim 150 eigen medewerkers en zo’n 70 medewerkers van andere bedrijven waarmee het samenwerkt. Marcel Laarakkers nam het bedrijf in 2001 samen met zijn broer over. Ze verzorgen alle soorten sloopwerkzaamheden, van kleine woningen tot grote industriële gebouwen, asbestsanering en gebiedsontwikkeling. Laarakkers Sloopwerken is een leerbedrijf en zet zich in voor duurzame sloopmethoden. De werkzaamheden vinden voor 90 procent in Duitsland plaats, met name in het Ruhrgebied. Laarakkers heeft een twintigtal graafmachines en dertig vrachtwagens, waarvan een groeiend deel elektrisch. Waaronder sinds een half jaar de DX355LC Electric.

(Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Bouwmachines.nl)

Bekijk de video die we hebben opgenomen in Duitsland. Onder deze video enkele mooie afbeeldingen van deze krachtpatser. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. Enjoy!

Meer nieuwsberichten

DX165W 7 Electric Staad Powerbox400 Emissieloze Mobiele Graafmachine Grondverzetmachine

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte