‘Nee’ is geen optie bij Biemond & Zonen

06 januari 2020

Het is een gure herfstdag als we op bezoek gaan bij Biemond & Zonen Machineverhuur in Zwijndrecht. Het miezert en de onstuimige wind zorgt voor een waterval aan blaadjes die over het terrein waaien. De feloranje bedrijfswagens en machines die buiten staan, geven desondanks een vrolijk tintje aan een sombere dag.

Binnen treffen we zoon Jelle (22) en vader Wim Biemond (56), de drijvende krachten achter het bedrijf. Zij vertellen over hun bedrijf, waar sinds kort ook enkele Doosans in de verhuur worden aangeboden. Jelle vertelt dat zijn opa en oudoom Arie van Pelt het bedrijf startten met één trekker. Ze waren vooral lokaal actief en hielpen boeren met het oogsten van aardappelen en bieten en met het uitgraven van sloten. Al snel kwam er straatwerk bij, onderhoudswerk, het leggen van betonplaten en werk aan het spoor. Wim vult aan: “Vader draaide op de machines en oom Arie sleutelde. Maar het bedrijf groeide goed en er werd personeel aangenomen. “De mannen van Biemond en Van Pelt waren te vinden op de Deltawerken, de Afsluitdijk, de Eemshaven en de Zeelandwerken. We zaten door het hele land heen, maar dat is niet vreemd als je weet dat er toen nog maar weinig bedrijven waren met graafmachines en poliepknijpers. Wij begonnen met een dumptrekker met een kraan erop en later kregen we landbouwtrekkers met een kraantje er achterop. Heel wat anders dan de machines die we nu hebben.”

De onderwereld in
Wim ging 40 jaar geleden, in 1979, bij zijn vader aan de slag. Officieel dan, want ook als kleine jongen kon hij al goed overweg met alle machines. Hij herinnert zich die ene keer dat zijn moeder hem uit de klas kwam halen; hij was acht. “Vader was in Tiel aan het werk en onze nieuwe machinist had de graaf-laadcombinatie de onderwereld in geholpen.Hij zat helemaal vast. Ik achterop de Solex met moeder naar de machine. De machinist lachte me uit, maar na een half uurtje prutsen had ik de machine losgekregen! De machinist werd ontslagen en de uitvoerder vroeg of ik bij hem kwam werken. Haha.”

Een vlucht
Nadat Wim in 1979 in dienst kwam, veranderde er veel. In dat jaar verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie aan de Lindeweg. Terwijl er overdag gewoon werd gewerkt, was Wim ‘s nachts bezig met het graven van de fundering voor het nieuwe pand. Vanwege de crisis begin jaren ’80 werd vrijwel al het personeel ontslagen en stonden Wim, zijn vader Jaap en oom Arie er alleen voor. “Gelukkig hadden we de boel weer snel op orde en na een klein jaar liepen er alweer zo’n tien man rond.” De groei nam een vlucht nadat Wim en zijn neef Hans het bedrijf in 1997 overnamen. “In de tijd van de Betuwelijn hadden we 275 machines rijden. Toen kon ik ook niet meer zelf op de machines draaien. Sinds die tijd zorg ik voor de uitvinderij en het werk; Hans deed de werkplaats en factureerde.” Jelle is sinds 2015 werkzaam in het bedrijf. “Eigenlijk was dat helemaal niet de bedoeling”, lacht hij, “maar toen ik was gestopt met mijn hbo-opleiding zei pa: kom in de tussentijd maar bij mij werken, dan kun je nadenken en geld verdienen.” Na een maand belandde Jelle op de planning en dat beviel hem erg goed. ‘’Ik vind het zo leuk, dat ik niet meer weg wil.”

De eerste Doosans
Begin dit jaar werd Biemond’s eerste Doosan afgeleverd, een Doosan DX300SLR-5 long-reach rupsgraaf-machine, compleet met automatisch vetsmeersysteem, overdrukunit en gps-voorbereiding. De machine heeft een gieklengte van circa 18 meter en is aangeschaft ter vervanging van een oudere graafmachine met 20.213 uur op de teller. Begin oktober volgde een tweede machine, een splinternieuwe Doosan DX235LCR-5. Deze rupsgraafmachine, een binnendraaier, is uitgerust met een Earthworks GPS-systeem en automatische vetsmering. En binnenkort wordt ook een derde machine afgeleverd, een Doosan DX225LC-5 met monogiek, GPS en overdruk.

Prijs en service
Waarom koos Biemond voor Doosan? “Heel eenvoudig”, vertelt Jelle, “de prijs was interessant en de service goed. We werden bij onze dealer als vorsten onthaald en hadden binnen twee dagen de offerte in huis. Onderdelen worden rechtstreeks verstuurd en zijn de volgende dag in huis, én onze dealer is op zaterdag open. Dat is praktisch.” Ook de schone, efficiënte motoren van de Doosan speelden een rol in de beslissing. “Als we inschrijven op een werk dan moeten we aantonen dat we schoon draaien. Met deze machines kan dat”, voegt Jelle toe. De machines bevallen goed. “Een paar dingetjes werken nog niet helemaal zoals het moet, maar daar wordt aan gewerkt. En de machinisten zijn er blij mee.”

‘Als we inschrijven op een werk dan moeten we aantonen dat we schoon draaien. Met deze machines kan dat’

Biemond & Zonen groeit en krimpt, afhankelijk van de projecten die er zijn. “Wij zijn altijd op zeker gegaan”, besluit Wim. “Ik koop machines als ik daar geld voor heb; alleen onze personenwagens zijn geleased.” Het is nog steeds een echt familiebedrijf. In de kantine staat een grote foto van de inmiddels overleden Arie van Pelt. Wim en Jelle zijn trots op het feit dat zij in staat zijn klussen aan te nemen waar een ander zijn vingers niet aan wil branden. Hun motto: “Naar de maan vliegen is moeilijk, maar op aarde een beetje grond scheppen kan iedereen.”

Biemond & Zonen
In 1957 startten Jaap Biemond en Arie van Pelt met Biemond en van Pelt B.V. als verhuurbedrijf voor graafmachines. Het accent lag aanvankelijk op de verhuur van materieel voor de GWW-sector. In de loop der tijd is daar de levering van materialen, het uitvoeren van projecten in aanneming, bodemsaneringen en de verhuur van spoormaterieel bijgekomen. De eigen technische dienst staat garant voor een vrijwel storingsvrij machinepark. Naast materieel van een hoge kwaliteit zijn de ruim zestig medewerkers in vaste dienst goed opgeleid om de taken waar zij voor worden ingezet vakkundig en veilig uit te voeren. Met een verhuurvloot van zo’n 120 machines en een veelvoud aan hulpstukken, een eigen depot, eigen transportmiddelen en diepladers en een eigen werkplaats is Biemond & Zonen, zoals het bedrijf sinds 2016 heet, actief in heel Nederland.

 

Dit is een artikel uit het Grondwerk, wintereditie 2019. Ben je nu nieuwsgierig naar alle andere verhalen uit het Grondwerk? De laatste editie vind je hier. 

Meer nieuwsberichten

DX 165 W ELECTRIC (Nov 2023) (21) Edit

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte