Nieuwe Doosan graafmachine presteert super in 80 tons klasse

21 augustus 2020

De Doosan DX800LC-7 biedt hoog vermogen met veel comfort en souplesse
Doosan lanceert de nieuwe Doosan DX800LC-7 Stage V, tevens de grootste graafmachine die Doosan ooit heeft gepresenteerd. De eerste Doosan DX800LC-7 is al verkocht in Europa namelijk in het mooie Finland!

De Doosan DX800LC-7 is aangedreven door de krachtigste motor in de 80 tons klasse en heeft ook het hoogste hydraulische vermogen. De machine heeft een hogere productiviteit, een lager brandstofverbruik en een soepele bediening.

Net zoals bij alle andere Doosan graafmachines is er ook bij de Doosan DX800LC-7 veel aandacht besteed aan het comfort maar ook zeker voor de veiligheid van de machinist. De machine heeft een nieuw ontworpen en extra ruime cabine, uitgerust met ergonomische bedieningselementen. Er is daarnaast speciale aandacht besteed om ervoor te zorgen dat het geluid tot het minimum wordt beperkt door de motorruimte beter af te dichten en daarbij is er extra gebruik gemaakt van geluiddempende materialen.

Alle componenten in de machine zijn erop gemaakt, gebouwd en getest zodat het zo duurzaam mogelijk gebeurd. De componenten die daaraan bijdrage zijn; meertrapsfilters, rupsbeschermers, cilinderbeschermers, automatisch vet smeersysteem en afgedichte rupsschakels. Deze componenten dragen er ook aan bij op betrouwbaarheid en een lange levensduur te kunnen bieden. De Doosan DX800LC-7 is gemakkelijk in het onderhoudt, waardoor stilstand van de machine tot een minimum wordt beperkt.

Stage V-motor met het hoogste vermogen in zijn klasse
De Doosan DX800LC-7 wordt aangedreven door de nieuwe Stage V-versie van de beproefde Perkins 2506J-dieselmotor, die een hoog vermogen levert van 403 kW (548 pk). De motor voldoet aan de emissievoorschriften van Stage V door gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie, selectieve katalysatorreductie, dieseloxidatiekatalysator en nabehandelingstechnologieen voor dieselpartikelfilter (DPF).

Het DPF regenereert automatisch elke 25 uur en de Doosan DX800LC-7 blijft tijdens deze regeneratiefase onafgebroken doordraaien. Als machinist zijnde kun je de status van de DPF controleren via het display op het meterpaneel in de cabine.

Hoogste hydraulische opbrengst in de 80 tons klasse
Het hoge vermogen van de motor wordt gecombineerd met een Virtaul Bleed Off (VBO) hydraulisch system (ECO Power +), dat zorgt ervoor dat de hydraulische debiet van 1008 l/min en een hoge systemdruk van 343 bar levert. Dit draagt samen bij aan de beste prestatie in de branche van een 80 tons graafmachine.

De Doosan ECOPOWER + technologie maakt gebruik van een elektronische drukgestuurde pomp in het hydraulisch systeem met een gesloten centrum om de productiviteit en het brandstofverbruik te optimaliseren, afhankelijk van de geselecteerde modus. Een gesloten centrale hoofdregelklep minimaliseert het drukverlies, terwijl de elektrische drukgeregelde pomp het motorvermogen effectiever beheert en optimaliseert.

Dan hebben we de software die gebruikt wordt om elektronisch alle voordelen van een hydraulisch systeem met een open centrum te reproduceren met zo min mogelijk energieverlies. Het hydraulische systeem en het motorvermogen zijn geoptimaliseerd en gesynchroniseerd, waardoor de verliezen in het systeem worden geminimaliseerd.

We hebben de nieuwste joysticks gemonteerd wat tot resultaat heeft dat de machinebesturing prettig aanvoelt en de machinist hier optimaal kan presteren. De versnelling en vertraging van de functies zijn soepel, waardoor de machinisten herhalend zwaai en graafbewegingen kunnen maken.

Keuze uit giek- en zwemkmodus
Om het werk met de Doosan DX800LC-7 te optimaliseren tijdens een project, kan de machinist schakelen tussen twee modus namelijk de giek en de zwenk modus, waarbij prioriteit wordt gegeven aan giek of zwenkbewegingen. Zo kan de machinist zijn machine afstemmen op het werk wat hij of zij ermee doet.

Hogere werksnelheden worden gegarandeerd door het Boom Down Regeneratie systeem met twee spoelen in de Doosan DX800LC-7, hierdoor wordt het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagt. Het hydraulische systeem met twee spoelen voor de bakcilinder verhoogt ook de hydraulische opbrengsten en de werksnelheid van de bak, hierdoor wordt het brandstofverbruik nog eens verlaagd. De Doosan DX800LC-7 heeft standaard een giek-/armcilindervergrendelingsklep (anti-slangbreuk beveiliging), zo wordt de veiligheid gewaarborgd en ongevallen voorkomen.

Verhoogd comfort en controleerbaarheid
De nieuwe cabine van de Doosan DX800LC-7 is een uitblinker qua ruimte, comfort en bedieningsgemak voor de machinist. De cabine heeft een nieuwe stoel van hoge kwaliteit en biedt standaard meer functies dan andere machines in zijn klasse, wat zorgt voor hoge beheersbaarheid en fijne precisie bij alle toepassingen. De belangrijkste functies in de cabine zijn:

  • 8-inch LCD kleurenscherm met touchscreen, dat meer informatie biedt op een scherm wat 30% groter is dan voorheen, daarnaast is het stereosysteem geïntegreerd in het meterpaneel (met Bluethooth-streamingsfunctie)
  • Sleuteloos startsysteem
  • Verbeterd interieur in de cabine inclusief verbeterde prestaties van de airco en stoelverwarming
  • 360 graden camera rondom (AVM rondom zichtbewaking)
  • Volledig pakket met LED-verlichting
  • Zijbescherming en loopbruggen
  • Luchtcompressor en luchtpistool (optioneel)

Een volledig zicht rondom de machine door middel van camera’s is standaard, bestaande uit een camera aan de voorkant, twee camera’s aan de zijkant en een camera aan de achterkant. Het cameradisplay is gescheiden van het meterpaneeel en biedt volledig zicht rondom. Dat geeft de machinist een bovenaanzicht van het gebied buiten de machine. Dit zit standaard op de machine en wordt gecombineerd met een AVM-systeem (Around view monitoring).

LED-werklampen zijn ook standaard op de Doosan DX800LC-7, die tot 75% betere verlichting van de werkruimte rond de graafmachine bieden, wat zorgt voor een verbeterde productiviteit in de schemering, ‘s nachts en om ongelukken op het werk te proberen te voorkomen.

De nieuwe Doosan DX800LC-7 is in de fabriek geinstalleerd met Doosan’s ultramoderne Doosan Connect een draadloos wagenparkbewakingssysteem. Het Doosan Connect-systeem biedt een webgebaseerde oplossing voor jouw wagenparkbeheer wat erg handig is om prestaties en veiligheid van de machines te bewaken en preventief onderhoud te bevorderen.

Gemakkelijk onderhoud
Het koelsysteem in de Doosan DX800LC-7 biedt een grotere koelcapaciteit met een lagere ventilatorsnelheid en stroomvereiste voor de koelventilator. Standaard is een omkeerbaar koelventilator geinstalleerd, die in omgekeerde richting kan worden gebruikt om stof in de radiator en oliekoeler weg te kunnen blazen. Dit scheelt tijd en moeite bij onderhoudswerkzaamheden en zorgt ervoor dat de Doosan DX800LC-7 ideaal is voor het werken in zware projecten.

Als aanvulling op de mooie prestaties is de Doosan DX800LC-7 ontworpen voor maximale inzetbaarheid op locatie met beproefde, hoogwaardige, duurzame componenten zoals Bosch Rexroth MCV, hoofdpompsystemen, Doosan Mottrol zwenkmechanisme en een zeer robust Berco-onderstel.

De Doosan DX800LC-7 heeft een nieuwe heavy duty front-end met in totaal vijf verschillende frontcombinaties op basis van 6,6 meter op zijn kortst en 7,7 meter op zijn langst. Het ontwerp van het contragewicht is gewijzigd om een horizontal montagesysteem op te nemen in de Doosan DX800LC-7, wat eenvoudig te monteren en demonteren is wat daardoor een betere duurzaamheid heeft.

Ook heeft de Doosan DX800LC-7 een standaard ETP (Electric Fuel Transfer Pump). Met de ETP kan de machinist eenvoudig op een schakel drukken om de machine bij te tanken, wat tijd en moeite bespaart. De breedte van de loopbruggen op de Doosan DX800LC-7 is ook met 20% vergroot tot 520 millimeter, waardoor er meer ruimte is voor onderhoud.

Zware toepassingen
De Doosan DX800LC-7 is voornamelijk bedoeld om klanten te bedienen in bijvoorbeeld de mijnbouw, steengroeven, het verwijderen van deklagen en het laden van grote hoeveelheden grond in knikdumpers of vrachtwagens. De Doosan DX800LC-7 kan ook worden gebruikt bij grote bouw- en infrastructuurprojecten, met name waar aanzienlijke hoeveelheid grond moeten worden uitgegraven en vervolgens opgeslagen moeten worden of in vrachtwagens moet worden geladen.

Met de uitbreiding van de graafmachine lijn biedt Doosan nu machines van één tot tachtig ton, om zo te voldoen aan een breed spectrum van klantbehoeften voor toepassingen in de bouw, mijnbouw, verhuur, landschapsarchitectuur, afval- en recycling en bosbouw.

Kort samengevat, enkele specificaties van de Doosan DX800LC-7:

  • Bedrijfsgewicht: 79.5 ton
  • Bak capaciteit: 4.6 m3
  • Graafdiepte met giek van 7,7 m en arm van 2,9 m 7725 mm
  • Graafbereik: 12672 mm
  • Graafhoogte: 11910 mm
  • Totale breedte (met 600 mm rupsen): uitgeschoven 4000 mm
  • Hoogte: 4690 mm
  • Totale lengte in rijpositie: 13370 mm
  • Zwenkradius achterzijde: 4010 mm
  • Graafkracht bak (ISO): 37.6 tonne
  • Graafkracht arm (ISO): 33.5 tonne
  • Rijsnelheid: Laag - 2.9 km/h Hoog - 4.8 km/h 
  • Motor (SAE J1995 net): 6-cylinder Perkins 2506J Stage V,  403 kW (548 HP) at 1800 RPM

Meer nieuwsberichten

20210601 Doosan Dx140w Action 01 Editweb

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte