Service op locatie, wat kun je dan verwachten?

25 juli 2018

Wat maakt een servicebus zo compleet?
Staad is van mening dat het belangrijk is om zo veel mogelijk mee te nemen naar de locatie zodat bijna alles op locatie gemaakt kan worden. In de servicebus zijn stroom- en olievoorzieningen, speciaal gereedschap, motortools en normaal gereedschap aanwezig. Voor de reparaties is de voorbereiding het halve werk. Voordat de servicebus de deur uitgaat zal die worden ingeladen met alle spullen die nodig zijn voor de reparatie. Voor sommige reparaties hebben we service kits ontwikkeld. De servicekit is bevoorraad met onderdelen, speciaal gereedschap en reserve onderdelen die de monteur nodig heeft om storing te verhelpen of reparatie uit te voeren. Zo is hij ook goed voorbereid wanneer hij nog een melding krijgt en daar dus meteen naartoe kan. Naast alle onderdelen en gereedschap die in de servicebus aanwezig zijn, is het ook van belang dat er altijd gereedschap voorhanden is die kan testen of alles het doet en of de storing of het gerepareerde onderdeel het optimaal doet. Het speciale gereedschap wat eerder in het artikel naar voren kwam zijn speciale sleutels die uniek en speciaal gemaakt zijn. In dit geval om ZF moeren vast en los te kunnen draaien. Het daarna af te kunnen persen zodat het nog getest kan worden op locatie. Zodat de monteurs het niet verder in elkaar gaan zetten terwijl het eigenlijk nog kapot is. De extra test zorgt voor gemakkelijker werken maar ook dat de monteurs snel kunnen werken. Dit is er dus samengevat voor nodig om alles stap voor stap op te kunnen bouwen en te controleren.

Servicemonteur

Wat kunnen de servicemonteurs met de servicebussen allemaal op locatie?
“Eigenlijk alles” vertelt de service coördinator van Staad, Corne Vromans met een lach. De motor uitbouwen als het echt moet, zijn mannen repareren assen onderweg, rijmotoren en bakcilinders. Dus kort gezegd ook het zwaardere werk kan onderweg gerepareerd worden. Soms moeten de servicemonteurs dan wel met tweeën rijden omdat het alleen dan niet lukt maar dat kan dan ook. Het bijzonderste geval wat ze voor elkaar hebben gekregen onderweg is een motor in- en uitgebouwd. Daarnaast hebben ze soms wel moeilijke en ingewikkelde dingen zoals een DX530LC de grootste die ze hebben was de motor kapot en die hebben ze onderweg overgehangen.

Wat is er dan anders dan bij de concurrent?
Bij concurrenten moeten de klanten toch vaak naar de werkplaats met de machine. Bij Staad is 95% van de service die ze verlenen aan klanten onderweg. Hierin weet Staad zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Dit is ook een van de dingen waardoor ze in het uitgebreide gebied goed kunnen voorzien van service. Ook zijn ze, naast dat er service wordt aangeboden via de servicebussen, locaties aan het bekijken om een werkplaats te huren. Zodra zich er dan een uitdaging voordoet bij een klant hebben ze op meerdere plekken in Nederland de mogelijkheid toe om te opereren, zoals ze nu hebben in Limburg en België. Bij Staad willen ze altijd de klant tegemoet komen zodat de hoge transportkosten niet meteen om de hoek komen kijken.

Uitbreiding van de servicebussen?
De servicebussen worden nog steeds uitgebreid. Op dit moment zijn er negen servicebussen en dit zal nog uitgebreid worden naar elf bussen dat is al zeker. En vanaf daar al er ook weer groei in zitten. Het grote voordeel hiervan is dat er door het hele gebied servicebussen zullen rijden. Zodat de wachttijd van de klant nog verder omlaag kan. Zo zal de servicemonteur nachtleveringen ontvangen zodat ze ook voor het bevoorraden van hun bussen niet terug hoeven naar Veghel, maar de volgende ochtend meteen door kunnen naar de klant. Dit is nog in de ontwikkelingsfase maar Staad is druk bezig om dit volledig uit te bouwen.

Wat is voor de klant zakelijk erg belangrijk?
Voor de klant is dit belangrijk zodat de maximale inzetbaarheid van hun machine wordt gegarandeerd zodat de machine zo min mogelijk stilstaat.

De verbeterpunten van de servicebussen?
Staad is druk bezig om de stroomvoorziening nog optimaler te maken, maar ook een losse diesel aggregaat mee te nemen zodat ze de zwaardere laswerkzaamheden uit kunnen voeren. Dit kan dan meegenomen worden op een aanhanger of in de bus. Staad blijft continu bezig om zich op alle vlakken te blijven door ontwikkelen. Dit is belangrijk om de service zo snel mogelijk te kunnen leveren aan de klant. En niet te vergeten ook de onderdelen die in de servicebussen aanwezig zijn up to date te houden op de laatste machines, wanneer er zich een kleine storing voordoet de monteurs dit onderweg meteen kunnen meenemen.

Gegevens van de klant altijd bij de hand!
Doordat de service afdeling van Staad alles digitaal heeft, kunnen de monteurs makkelijk alle informatie opzoeken van de klanten. Het is gemakkelijk omdat er ook WiFi in de bussen aanwezig is. Zo kunnen de servicemonteurs snel schakelen. Niet alle informatie van de klanten, maar ook alle informatie over de specifieke machine kunnen ze er gemakkelijk bij pakken.

Naast de servicebussen up to date houden is het voor Staad ook van belang dat de monteurs goed geschoold zijn en snel op niveau om onze klanten optimaal van dienst te zijn. Op deze manier kunnen ze snel zelf naar grote klussen. Dit gebeurt eerst onder begeleiding van een ervaren servicemonteur zodat ze zelf snel ervaring opdoen en de klanten leren kennen. Hierin is Staad ook bezig met de nieuwste innovatie, waaronder een VR bril voor de monteurs. Wanneer ze ergens tegenaan lopen kan er live vanuit het SCT team mee gekeken worden wat ze zien en daar kan dan direct een oplossing voor komen.

Staad is voorzien van een storingsdienst. Waar voorheen altijd een servicemonteur dienst had na openingstijden, zijn er tegenwoordig twee servicemonteurs die storingsdienst hebben. Zo kan Staad de klanten nog sneller helpen.

Staad belofte: Optimaal presterende machines die helpen onze klanten succesvol te zijn!

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem gerust contact op. Wij vertellen je graag meer!

Bel +31 413 725 111 Of ga naar onze contactpagina