Temperatuursinvloeden

07 oktober 2021

Deze week gaan we jullie meer vertellen over wat temperatuur voor invloed heeft op accu's van bijvoorbeeld je toekomstige elektrische graafmachine.  

Allereerst is het handig om te weten dat er veel verschillende vormen van accutechnieken op het gebied van Lithium zijn. De bekendste twee zijn, LFP (lithium-ijzer-fosfaat-accu) en NMC (Lithium Nikkel Mangaan Cobalt Oxide). Welke je mogelijk al bekend voorkomen uit eerdere artikelen. Zoals met alles zijn er bij twee verschillende opties voor een en dezelfde toepassing verschillende voor- en nadelen te bedenken en te onderscheiden, waarop een keus gemaakt kan worden. Één factor welke invloed heeft op je accu is de temperatuur, zowel op de levensduur maar misschien nog belangrijker de capaciteit. Waarom? Dat lees je hieronder. 

Levensduur 
Ieder component heeft een ideale eigen temperatuur waarin die het beste functioneert. Zo werkt je dieselmotor het liefst rond de 80 a 90 graden. Zodra die te warm loopt gaat hij koelen, zodra hij te koud is moet die eerst warmlopen.  

Vanzelfsprekend werkt dit ook zo voor een accu. Of je nu een LFP of een NMC batterij hebt, luchtgekoeld of watergekoeld/verwarmd, hij werkt het liefst op een bepaalde temperatuur met een passende range. Komt die hierbuiten dan krijgt hij meer te verduren en is het negatief voor de levensduur. Waarom? Simpelweg omdat ze niet geoptimaliseerd zijn om buiten de range gebruikt te worden. Daar waar de grenswaarde ver overschreden wordt is er zelfs kans op verdere veiligheidsproblemen.  

Capaciteit 
Dit klinkt mogelijk gek, maar de accu werkt beter op een bepaalde temperatuur. Zo kan de beschikbare afgegeven capaciteit van een accu vele tientallen procenten lager zijn als de temperatuur onder 0 ligt, maar ook als deze ver boven de maximum werktemperatuur van de batterij komt. Zo zijn er testen gedaan, waar een temperatuur van -20 ervoor zorgde dat een accu nog maar 55% van zijn capaciteit kon vrijlaten. Verder merken we hier een duidelijk verschil tussen LFP en NMC, waar LFP beter met de hoge temperaturen overweg kan, kan NMC dit beter op de lage temperaturen. Doordat temperatuur de capaciteit beïnvloedt kan de keuze voor een bepaald accutype al impact hebben op de situatie.  

Dit geldt ook voor het laden; bijvoorbeeld bij temperaturen onder 0 is dit al merkbaar. Zo kan een accu mogelijk niet volledig opladen, terwijl er wel lang genoeg geladen is. Dit heeft vervolgens invloed op de draaiuren van de machine, iets wat je natuurlijk wilt voorkomen. Op een onverwachte verplichte ‘pauze’ zit namelijk niemand te wachten. 

Maar wat is er nou tegen te doen? 
Afhankelijk van de toepassing en het type accu zijn er verschillende mogelijkheden. Zo is luchtkoeling de meest makkelijke manier om het koelen van een accu mogelijk te maken, maar zijn er ook andere alternatieven zoals waterkoeling, -verwarming of een combinatie. Bij een combinatie worden componenten gecombineerd, waardoor er (situatie afhankelijk) gekoeld kan worden, maar ook verwarmd. Dit zorgt ervoor dat een batterij, ongeacht de wil van moeder natuur, altijd op zijn ideale temperatuur gebruikt kan worden. Resulterend in een langere levensduur en een langere werkdag.  

Hoe werkt dat bij onze accupakketten? 
Wij zorgen ervoor dat de accu's altijd optimaal presteren door zowel koeling als verwarming te bieden in de accu's zodat in iedere weeromstandigheid de accu hetzelfde kan blijven presteren. Hierdoor kunnen ze zowel in 'stand alone modus' (buiten een machine) als op de machine optimaal functioneren. Afhankelijk van de temperatuur van de accu stuurt het systeem de verwarming of de koeling aan. 

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Bel +31 413 725 111 Of ga naar onze contactpagina