Vergelijkend warenonderzoek bij Riphagen & Zn B.V.

17 oktober 2019

Het is einde werktijd. Aan de Grote Weteringdijk in Oene keert de ene na de andere man met zijn machine terug naar loon- en Grondverzetbedrijf Riphagen & Zn B.V. Het is een mooie nazomerdag en de zon schijnt over de golvende maisvelden in het prachtige gebied op de grens van Gelderland en Overijssel.

Met vijftien man in vaste dienst en een uitgebreid machinepark met onder andere elf mobiele graafmachines, twee rupsgraafmachines, elf trekkers, balenpersen en alles wat nodig is om te kunnen inkuilen, zaaien, hakselen en mest te verwerken, hebben Gradus Riphagen (50) en zijn vrouw Carola (45) een mooi bedrijf, dat door opa Gradus en vader – óók Gradus – vijftig jaar geleden is gestart. Toch was het niet vanzelfsprekend dat Gradus als derde generatie het roer zou overnemen. Hij werd bakker. Maar toen hij dat werk door gezondheidsproblemen na 12,5 jaar moest neerleggen en net op dat moment de mogelijkheid kreeg om als oudste kleinkind het huis van opa met het bedrijf over te nemen, greep hij die kans met beide handen aan. Hij schoolde zich om tot machinist en heeft nooit spijt gehad van die beslissing. Samen met zijn vader zette hij zo het familiebedrijf voort.

Toekomst
Dat Riphagen een fijn en betrouwbaar bedrijf is, dat werk van een goede kwaliteit aflevert, blijkt wel uit het feit dat zowel klanten als medewerkers trouw zijn. De oudste medewerker, Gé Kluin, viert dit jaar zijn veertigjarig werkjubileum; hij trad nog in dienst toen opa Gradus de leiding had. Ook de leerlingen die in het kader van het erkend leerbedrijf bij Riphagen het vak komen leren, blijven hangen; de oudste werkt er alweer zeventien jaar. “Binnenkort krijgen we er weer twee bij”, vertelt Gradus. “Maar een van hen moet eerst zijn trekker-rijbewijs halen, anders hebben we er niets aan. En die leerlingen, die hebben we nodig, he? Zonder leerlingen geen toekomst.”

Familie
Vrijwel het hele gezin Riphagen is betrokken bij het bedrijf. Carola is vanaf het begin actief als planner en in de administratie. “En daarnaast ben ik een manusje-van-alles; ik haal en breng de jongens naar de werklocaties, haal onderdelen op en doe alles wat er maar gedaan moet worden”, lacht ze. De kinderen Gerco (20) en Marije (18) maken ook onderdeel uit van het gezin. Gerco werkt ook mee op het bedrijf.

Loon-en Grondverzet-bedrijf Riphagen & Zn B.V.
In 1969 begonnen Gradus Riphagen en zijn zoon met een loonbedrijf aan de Grote Weteringdijk in Oene. In de eerste jaren waren het vooral kleinschalige agrarische werkzaamheden die hij uitvoerde: melkbussen ophalen bij de boeren uit de buurt en meehelpen met de oogst. De eerste mobiele graafmachine werd ingezet om sloten te maaien en om ingekuild voer of gras te bedekken met grond. En inmiddels geeft een Gradus van de derde generatie Riphagen alweer een dikke twintig jaar leiding aan het bedrijf, dat ook een erkend leerbedrijf is. Alhoewel er nog steeds veel agrarisch werk wordt verricht, is grondverzet de belangrijkste activiteit van het bedrijf geworden. Want terwijl het agrarische werk seizoensgebonden is (in de regio gaat het vooral om gras, mais en graan) , is grondwerk een activiteit die het hele jaar doorgaat. Het werkterrein van Riphagen beslaat de stedendriehoek Apeldoorn – Deventer -Zwolle, maar ook daarbuiten, als de klant daarom vraagt.

Perfect voor klein werk
Twee Doosan graafmachines maken deel uit van het machinepark van Riphagen. De eerste is een mobiele Doosan DX55 graafmachine uit 2012. “Die hebben we op de gok gekocht bij de toenmalige Doosan dealer in Laren. We zitten veel op fietspaden en voor dat werk is dat kleine kraantje op wielen perfect”, vertelt Gradus. “Hij bevalt ons nog steeds prima.”

Weer een Doosan
Begin september is het machinepark uitgebreid met een gloednieuwe mobiele Doosan DX140W-5 graafmachine. Het is de vervanger van een oudere DX140W, die Gradus anderhalf jaar geleden gebruikt heeft gekocht. “We kregen de kans om die machine te kopen van een machinist, een zzp’er, die met pensioen ging. Behalve de machine kregen we ook het werk bij de BAM erbij.” Omdat de machine veel uren had gedraaid, besloot Gradus de DX140W in te ruilen voor een nieuw model van hetzelfde type. “Ik heb onze machinist gevraagd wat hij wilde – We kiezen niet automatisch voor Doosan – en hij wilde graag weer een Doosan.” Het contact met Cor Verbeek van Staad was snel gelegd. “Cor kwam wel eens langs om te vragen of hij iets voor ons kon betekenen. Zo raakten we in gesprek en het resultaat is vorige week afgeleverd. Die eerste kennismaking is goed bevallen!”

Compleet
De nieuwe graafmachine is een standaardmachine die is voorzien van een engcon draaikantelstuk voor extra flexibiliteit en extra ledverlichting. “Het is een complete machine met alles d’r op en d’r aan”, zegt Gradus. “Verdere extra opties zijn niet nodig.” De nieuwe DX140W-5 is direct ingezet op een kortlopend asfaltonderhoudproject van de gemeente Epe. Daar gaat het om het maken van wegversmallingen om de snelheid van weggebruikers terug te dringen, waarbij het oude asfalt moet worden verwijderd en afgegraven. “De machinist heeft twee dagen gedraaid met de graafmachine en hij is er dik tevreden over”, aldus Gradus. Hij voegt er aan toe dat de machine voorlopig niet in de loods komt te staan, want zodra het asfaltonderhoudproject klaar is, gaat de machine door naar een project waarbij een persriool moet worden aangelegd.

Zuinig
Kosten zijn, naast betrouwbaarheid en veiligheid, belangrijk voor Gradus. “Eind 2018 hebben we van een ander merk een machine gekocht die vergelijkbaar is met de nieuwe Doosan. Van de andere machine weten we dat hij zuinig is; van de Doosan gaan we daar nu achter komen. Nu gaan we dus echt ontdekken welke machine een beter brandstofverbruik heeft en lagere kosten.” Daarnaast zijn ook emissienormen van belang. “Opdrachtgevers vragen ernaar en dus willen we machines die voldoen aan de emissienorm. Met onze Doosan voldoen we aan die vraag.” Zoals gebruikelijk bij nieuwe machines doet Staad de 250-, 500- en 1000-uren beurt. Daarna gaat Riphagen het onderhoud zelf doen. “Zolang er geen laptop aan te pas komt, kunnen we het onderhoud in eigen beheer doen. En lukt dat niet, dan roepen we Staad erbij.” Binnenkort wordt de Doosan, net zoals alle andere bedrijfsmachines, ook bestickerd met de bedrijfsnaam. “Dat hadden we graag klaar willen hebben voor de foto, maar dat is jammer genoeg niet gelukt.”

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem gerust contact op. Wij vertellen je graag meer!

Bel +31 413 725 111 Of ga naar onze contactpagina