Wat is het verschil tussen AC en DC?

19 oktober 2021

Binnen de elektrische voertuigen (e-voertuigen) markt bestaan twee manieren van laden; AC en DC, maar in welke situatie maak je nu gebruik van welke techniek en wat zijn de verschillen tussen beiden? 

Oorzaak 
Laten we beginnen bij de plek waar het allemaal vandaan komt, het elektriciteitsnet. Dit net is namelijk de kern van waaruit de benodigdheden voor twee verschillende manieren van laden afstammen. De batterijen in e-voertuigen willen namelijk altijd met gelijkstroom geladen worden, deze vorm van stroom is ook bekend onder de naam Direct Current oftewel DC. Echter levert ons energienet altijd een wisselstroom bekend als Alternating Current, afgekort AC. Een directe stekker van het stroomnet naar de batterij werkt dus niet. Er is dus iets nodig om de wisselstroom te converteren naar gelijkstroom, zodat het voertuig geladen kan worden. Hiervoor zijn twee verschillende mogelijkheden, omzetten in het voertuig of buiten het voertuig. 

AC Laden 
Om AC te kunnen laden, wat betekent om direct vanuit het stroomnet een stekker in het voertuig te steken, is er een Onboard Charger (OBC) nodig op het e-voertuig. De OBC is te zien als een grote converter welk AC omzet naar DC in het voertuig. Zoals in de afbeelding te zien komt deze tussen de laadaansluiting op het voertuig en de batterij. AC Laden heeft als groot voordeel dat de beschikbaarheid veel hoger is, zo zijn dit ook meestal de aansluitpunten bij huizen of bedrijfsterreinen. De grotere beschikbaarheid heeft echter wel als kanttekening dat het maximale laadtempo lager ligt dan bij DC laden.  

DC Laden 
In tegenstelling tot AC laden, wordt bij DC laden de stroom al omgezet voor deze in het voertuig komt. Hiervoor zit er al een converter in de laadpaal zelf. Deze zie je bijvoorbeeld staan bij grote tankstations. In het geval van DC laden, zorgt de paal dus al voor het nodige werk, waardoor de stroom direct van de laadaansluiting naar de accu kan. Het voertuig communiceert dan naar de laadpaal de hoeveelheid stroom en voltage welk geaccepteerd wordt, de laadpaal zorgt er vervolgens voor dat de juiste hoeveelheid het voertuig behaalt. Dit scheelt weer een component in het voertuig. Verder kent een laadpaal niet de ruimtebeperkingen en designeisen zoals een voertuig, waardoor er meer mogelijkheden zijn met de converter wat resulteert in hogere laadsnelheden. 

Meerdere opties 
Beiden technieken hebben natuurlijk hun voordelen, maar gelukkig bestaat er ook de mogelijkheid om beiden te implementeren op een voertuig. Kijkend naar de infrastructuur is er in het geval van onze elektrische graafmachine gekozen om het laden via het voertuig mogelijk te maken via AC, terwijl onze accuboxen direct via DC geladen kunnen worden. Zo kun je het voertuig prima overnacht laden op de bouwplaats, maar ook overdag een accubox snel laden bij een DC lader.

Om te zorgen dat het laden veilig gebeurt en bij iedere laadpaal mogelijk is, volgen we internationale standaarden welke opgezet zijn door het International Electrotechnical Commission. Deze worden ook door de autofabrikanten gevolgd om een uniforme manier van veilig laden mogelijk te maken! 

Zo zijn er in hoofdlijnen namelijk een aantal normen van belang, de IEC 61851, IEC 62196 en ISO 15118. Waarmee zowel de uniforme communicatie stroom als een uniforme stekker, zowel voor AC als DC, gestandaardiseerd zijn. De combinatie zorgt voor een uniform proces, zodat onze elektrische graafmachines ten alle tijden veilig te laden zijn!  

Meer nieuwsberichten

DX 165 W ELECTRIC (Nov 2023) (21) Edit

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte