Met Doosan aan de 'leiding'

07 januari 2020

Gebr. Van den Maagdenberg laat zijn klanten – letterlijk én figuurlijk - niet in de kou staan. Het bedrijf, gevestigd in het West-Brabantse Hoeven, is gespecialiseerd in grondwerk ten behoeve van pijpleidingen.

"Ze weten ons wel te vinden”, vertelt directeur en eigenaar Wim van den Maagdenberg (42). “We zijn actief als onderaannemer van leidingbouwbedrijven en worden vaak gevraagd voor projecten in heel Europa. In de 80 jaar dat ons bedrijf bestaat, hebben we wel een goede naam op dit gebied opgebouwd.” De ruim veertig medewerkers hebben in de loop der jaren veel kennis opgedaan. “Ze weten wat ze moeten doen en als de klant iets vraagt, kunnen ze direct aan de slag. Uitleg is meestal niet nodig.”

Van klein tot groot
Naast het leidingenwerk is het in 1939 opgerichte Van den Maagdenberg actief op het gebied van grondwerk, verhuur van machines en cultuurtechnische werkzaamheden. De werkzaamheden variëren van grote complexe grondverzet-projecten tot kleinschalige projecten voor lokale overheden, agrariërs en particulieren. Om het werk te vergemakkelijken, ontwikkelde het bedrijf in de jaren negentig rupsvoertuigen, vacuümsystemen en buizenwagens voor het transport van de buizen die tot op de dag van vandaag nog steeds worden gebruikt.

Onderwereld
Grondwerk voor leidingen is niet simpel. De machinisten krijgen te maken met bochten, zinkers en wegkruisingen, en al dan niet bekende ondergrondse water-, (hogedruk) gas- en elektriciteitsleidingen. Waar in Nederland de gasleidingen langzamerhand plaats maken voor alternatieven als elektriciteit en stadsverwarming, worden in Duitsland nog volop gasleidingen aangelegd, legt Wim uit. Gebr. van den Maagdenberg is dan ook regelmatig bij onze oosterburen te vinden.

Onderhoudsgevoelig
Bij een project in Utrecht heeft Van den Maagdenberg verschillende Doosan graafmachines ingezet, waaronder een mobiele DX140W, een mobiele DX170W-5 en een DX140 rupsgraafmachine. “Stadsverwarming is behoorlijk onderhoudsgevoelig en in Utrecht was het traject in Lombok aan vervanging toe”, vertelt Wim. “Toen we in januari 2019 aan de klus begonnen had het net gesneeuwd. Je kon precies zien waar de leidingen liepen; daar was de sneeuw gesmolten. Dat geeft wel aan dat vervanging hoogstnoodzakelijk was.” De mannen van Van den Maagdenberg hebben de oude leidingen uitgegraven en verwijderd, evenals de twee meter brede betonbakken waar de leidingen doorheen liepen. “Dat doe je niet met een klein graafmachientje; daar heb je zware jongens voor nodig.” Vervolgens werden twee nieuwe leidingen met een diameter van 800 mm gelegd. In totaal werd ruim een kilometer aan leidingen vervangen en op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het straatwerk.

Logistieke uitdaging
Logistiek was het project een behoorlijke uitdaging. “Als je in het open veld werkt, ben je daar zo klaar mee, maar in een stad heb je weinig ruimte. Daarom moet je just-in-time werken: altijd alles direct opruimen wat je hebt uitgegraven”, legt Wim uit. “Door een binnendraaier in te zetten hadden we wat meer ruimte om te manoeuvreren.” Ondergronds kwamen de machinisten veel tegen. Zo loopt er langs de drukke Vleutenseweg een gevoelige asbest-cement water- leiding, waar rekening mee gehouden moest worden. “Als je zo’n leiding kapot steekt, kom je in de krant, en dat is niet de manier waarop wij het nieuws willen halen”, lacht Wim. Met behulp van de 3D-GPS in de Doosans konden de machinisten zien waar zij veilig konden graven.

Dik tevreden
Wim kocht zijn eerste Doosan in 2008. “Mijn oom, die al vijftig jaar in het bedrijf werkt, mocht verschillende merken graafmachines testen. We hadden al verschillende andere merken, maar hij ging op de Doosan zitt en en wilde er niet meer vanaf. Zo is het echt gegaan!” Inmiddels beschikt Van den Maagdenberg over acht mobiele en zes rupsgraafmachines van Doosan van het type DX140W, DX170W-5, DX190W, DX140LC-binnendraaier, DX160LC, DX225LC en DX300LC. De laatste aanwinsten zijn uitgerust met engcon draaikantelstukken met DC2-bediening. Een deel van de graafmachines is voorzien van GPS. Alle graafmachines hebben overdrukcabines. “Het contact met de dealer – eerst Buys en nu Staad – is goed. De machines worden netjes opgebouwd en de service is prima. Staad zit dichtbij, in Bergen op Zoom, en dat is fijn als je even een onderdeel moet ophalen. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de machines goed bevallen. We zijn dus tevreden.”

Ben je nu nieuwsgierig naar alle andere verhalen uit het Grondwerk? De laatste editie vind je hier.

Meer nieuwsberichten

DX 165 W ELECTRIC (Nov 2023) (21) Edit

Wil je meer weten over onze machines of onze service?

Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

Wij houden je graag op de hoogte