Sinds januari 2023 is Janssen Group Maastricht eigenaar van een DX165W Electric mobiele graafmachine. Voor de ervaringen met deze machine hebben we afgesproken met Jan Haveman, hij is machinist van het eerste uur. Naast zijn ervaring met de machine zoomen we op het einde nog even in op het artikel wat we vorig jaar hebben geschreven: Bergen verzetten met Janssen Group.
Uiteraard gingen we ook op pad om de elektrische graafmachine in actie te zien. De machine draait op dat moment op een project in het Brabantse Deurne. De afspraak zou eigenlijk eerder zijn, maar vanwege vorst lag het project toen stil. Al had dit voor deze machine niet gehoeven, want die blijft prima draaien bij lagere temperaturen gaf Jan aan toen hij ons die dag belde om een nieuwe afspraak te maken. Onze eerste vraag is daarmee direct beantwoord.
Machinist Jan is enthousiast over de DX165W Electric en blij dat het ‘zijn’ vaste machine is. Zo kan hij elke dag opstarten in een machine die helemaal naar eigen wens is ingesteld. Jan is zelf de kleinste niet en voor een goede werkhouding is het van belang dat de stoel in de juiste instelling staat. Jan geeft aan dat het heerlijk is om in én met deze machine te mogen werken.
Deze DX165W Electric is een standaardversie waarop alle standaard opties door Staad zijn opgebouwd. Wel heeft Jan destijds gevraagd om een opstapje bij de as. “Wanneer de extra opties praktisch zijn dan doen ze er bij Janssen niet moeilijk over. Op de machine zit verder alles wat ik nodig heb om goed te kunnen draaien. Zo ook de verlichting, alles is led, dat geeft heel veel licht en goed zicht”, aldus Jan.
Voordat Jan met de emissieloze machine aan de slag ging draaide hij op een diesel. De omslag naar elektrisch, het wennen eraan, ging soepel en snel. “Net zoals bij een diesel doet ook deze machine wat hij moet doen”, zegt Jan. “En dat doet hij prima en behoorlijk stil”, vult hij aan. “Ik was er na een dag draaien grotendeels aan gewend, alleen het opladen van de machine was even aankijken hoe dat ging, maar dat is ook zo bij een elektrische auto als je daar voor het eerst instapt. Op een gegeven moment weet je precies wat de machine kan én hoe lang hij dit kan.
Bij de werkzaamheden die Jan grotendeels uitvoert, zoals het uitgraven van een bandenlijn, kleine sleufjes graven, stenen & banden erbij draaien en best veel rijden, kan Jan de werkdag prima vol maken. Op de machine staan twee Powerbox 140 batterijen, samen goed voor 280 kWh.
Wanneer de machine veel moet rijden of meer moet scheppen dan heeft hij soms net te weinig aan de 2 Powerboxen. Jan kan dan ruilen geeft hij aan, want hij heeft 3 Powerbox 140 batterijen tot zijn beschikking. Jan is ermee bekend dat er grotere Powerboxen zijn en heeft het vermoeden dat de capaciteit ervan de komende jaren alleen maar meer zal worden.
“Een grotere Powerbox 400 heb ik niet nodig hoor”, zegt Jan. “Ik kan in principe gewoon blijven draaien he. Want ik kan continu wisselen en dus non-stop door. Met de werkzaamheden die ik hier nu uitvoer hoef ik ook maar een of soms twee keer in de week te wisselen en dat vind ik reuze meevallen”, aldus Jan. Het wisselen moet wel geregeld worden, dat kan je niet alleen. Voor de rest is Jan heel tevreden en al helemaal met de werking van de machine.
Op het project in Deurne is Jan aan de gang bij een verbreding van de bestaande weg en het weghalen van erg veel opritten. Jan is hier naar eigen zeggen heerlijk aan de slag met een machine die heel prettig werkt. “Ik weet precies wat hij kan en dat is ook wat ik ermee moet kunnen doen. Het draaien gaat fijn, er is veel kracht en hij reageert snel. De bediening is goed en ook met de engcon eraan kan de machine goed overweg, al merk ik wel dat hij dan meer verbruikt. Logisch ook met 500 kilo extra eraan. Ook fijn is het extra contragewicht door de aanwezige Powerboxen, daarmee staat de machine stabieler en kan ik wat meer pakken over de zijkant, echt een voordeel”, zegt Jan.
In de winter heeft Jan het idee dat de batterijen iets minder geven. Hij denkt dat dit komt doordat het vorig jaar zo enorm nat is geweest dan dat het aan de kou lag. Als het zo nat is dan is alles ook zwaarder en verbruik je meer. Jan ervaart er verder geen hinder van, de machine blijft heel goed draaien. Een prettig bijkomend voordeel vindt Jan de cabineverwarming, de ‘hut’ is heel snel warm zegt hij.
Onderaan dit artikel vind je een mooi fotoalbum van de 'machine van Jan'.
Na het gesprek met machinist Jan hadden we ook nog contact met Christian en Pascal Janssen, directie Janssen Group. We leggen ze enkele vragen voor welke nu, ruim een jaar later na het artikel Bergen verzetten met Janssen Group, gesteld kunnen worden.
Omdat Janssen Maastricht zo goed als grenst aan de buurlanden Duitsland en België stellen we de vraag of dat er een soort van beweging of interesse is ontstaan vanuit deze landen met betrekking tot de elektrische machine?
Christian geeft aan dat hij merkt dat er in Duitsland interesse is, in die zin dat ze kijken naar Nederland en daar wel vaak meer over willen weten. In de praktijk speelt het in Duitsland niet. Hij verwacht dat dit kom doordat ze daar meer uitgestrektere gebieden hebben en daarmee minder dicht op de mensen zitten, maar ook nog ‘geen’ stikstof probleem kennen. In zijn ogen is het in Nederland vooral de stikstofproblematiek die de versnelling in elektrificeren brengt. Hij wil niet zeggen dat het alleen door stikstof komt, maar opdrachtgevers moeten dan vaak wel emissieloos aanbesteden omdat de projecten anders niet uitgevoerd kunnen worden.
“Zeker, Duitsland is in onze wereld altijd vrij conservatief geweest. In de grensregio verandert dat wel wat meer, omdat de Nederlandse partijen gewoon vooroplopen. De Duitsers nemen dat over. Als je naar elektrificeren kijkt kunnen we in het begin betere stappen zetten als de Duitsers zelf. Maar als de Duitsers het eenmaal op orde hebben, gaan ze zelf vol gas door. Verder zal het afhangen van de deelstaten, in Nordrhein-Westfalen bijvoorbeeld is een meer ‘groene’ regering. Die zullen hier meer focus op gaan leggen, terwijl dit in andere deelstaten langzamer zal gaan”, aldus Christian.
Pascal zegt: “Het gaat verassend goed en hoor weinig problemen via Jan. Er zijn soms wel eens kleine storingen, gelukkig leiden die tot op heden tot weinig stilstand. Jan kan per Whatsapp de serviceafdeling bij Staad bereiken en dan wordt het in de regel vrij snel opgelost. We hebben zelf ook wat meer ervaring gekregen met de elektrische machine en dat maakt het een stuk gemakkelijker. We zijn nog steeds tevreden met de service en dienstverlening bij Staad, maar zeker ook met de machine”.
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!