Een bijzondere dag, allereerst kletsnat, maar we hebben afgesproken in de schaftkeet dus dat zit wel snor. Het weertype in deze tijd van het jaar is niks bijzonders. Wat het vandaag wel heel bijzonder maakt, is de machine waar we naar op weg zijn. Wij hebben een afspraak met Gert Roelofsen, machinist bij Ploegam. Gert is met zijn nieuwe DX300LC-7 Electric rupsgraafmachine met maar liefst 800 kWh aan batterijen aan boord aan het werk. De capaciteit is verdeeld over twee verwisselbare Powerbox 400 batterijen met elk een capaciteit van 400 kWh. Wij bezoeken Gert in Neerrijnen, waar hij met zijn imposante graafmachine werkt aan het dijkversterkingsproject Tiel-Waardenburg (TiWa). De Waaldijk moet hier over een lengte van ruim 19 kilometer versterkt worden om aan de huidige veiligheidsnorm te voldoen.
Ploegam schuift het onder geen stoelen of banken, hun doelstelling is om vanaf 2025 volledig emissieloos te kunnen werken. Enkele jaren geleden zijn ze hiermee begonnen en hebben er de vaart flink in zitten. Er is al veel geïnvesteerd in elektrisch materieel, maar dat niet alleen, ook aan de benodigde laadinfra is gedacht en daarmee is bijvoorbeeld WattHub ontstaan. WattHub, begin oktober geopend door Koning Willem Alexander, is vooralsnog het grootste laadplein ter wereld voor groot materieel. Dit laadplein is nodig want elektrische machines hebben enorme batterijen aan boord, die dagelijks geladen moeten worden. Een netaansluiting is helaas niet overal beschikbaar. Leuk feitje: WattHub is ontstaan vanuit het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg.
Gert is een van de Ploegam machinisten op TiWa met een elektrische graafmachine. Voordat we Gert treffen, zien we zijn graafmachine al bij het oprijden van de dijk. Weliswaar niet de gehele machine, maar er ‘dansen’ twee enorme gieken boven de dijk uit. Deze enorme gieken wijzen ons de weg naar de bouwkeet. Wanneer we Gert en enkele collega-machinisten treffen in de bouwkeet vertellen we over deze beleving. Gert haakt er direct op in. “Er kan er maar een met de langste zijn en dat is die van mijn graafmachine”, zegt Gert trots. We hebben het hier over een giek van maar liefst achttien meter!
Sinds een half jaar draait Gert op de door Staad geleverde DX300LC-7 Electric. “Deze machine is speciaal besteld voor dit type werkzaamheden”, zegt Gert. “Ploegam heeft een paar mooie projecten binnengehaald en dit project is er gelijk een voor meerdere jaren. Wanneer TiWa er in 2026 op zit gaat deze graafmachine door naar het volgende vergelijkbare dijkversterkingsproject. De werkzaamheden van dit soort projecten zijn voor een rupsmachine van 30 ton goed te doen, maar je merkt wel dat de machine er soms flink tegenaan moet. Niet gek met een giek van achttien meter, de bak moet het tenslotte net zo ver halen als de giek lang is”, zegt Gert met een lach. “Het ver én wat dieper halen kost elke machine veel vermogen, maar deze elektrische machine pakt het goed op”.
Op de vraag hoe de nieuwe machine bevalt antwoordt Gert kort en krachtig: “Buitengewoon”.
Voordat Gert op deze nieuwe machine stapte draaide hij op een gewone Doosan DX300 diesel zonder extra lange giek. Na deze DX300 is Gert overgestapt op het elektrisch werken.
“Deze machine pakt snel op, draait met gemak tot het einde van de werkdag en dan is er zelfs nog vermogen over. Er zat helaas wel een storing in een van de twee Powerboxen, maar daar wordt al aan gewerkt. Het is vast en zeker overal wel eens iets, maar Staad pakt het probleem in elke geval meteen op en doet er iets aan. Ik hoef maar te bellen en dan komt er een oplossing, zoals het hoort vind ik”.
Gert vertelt dat hij bij Staad graag met Chris en Tim (serviceplanner en servicemonteur) te maken heeft. “Zij hebben verstand van zaken, begrijpen het goed en denken met je mee. Ze laten je soms bepaalde handelingen doen, maar alleen als het veilig kan, anders sturen ze een servicemonteur op locatie langs. Staad heeft de service goed op orde, levert snel en denkt met ons mee over hoe we maximaal kunnen draaien”, aldus Gert.
Met de DX300LC-7 Electric kan Gert – ongeacht het type werkzaamheden - elke werkdag helemaal vol maken. De ene werkdag verbruikt de machine slechts een Powerbox 400. Op andere dagen met zwaarder werk, zoals bij het ver halen van slib op de volledige gieklengte, gaat de machine pas ergens in de middag over op de tweede beschikbare Powerbox 400.
Vervangen van de lege Powerbox hoeft niet, de machine kan met een simpele handeling in de cabine, weer direct door op de tweede Powerbox 400 en zo kan er de gehele werkdag doorgewerkt worden zonder vervanging. Het vermogen uit de tweede Powerbox 400 raakt die werkdag niet meer op. Er blijft zelfs nog minimaal een derde van de capaciteit over geeft Gert aan.
Het vervangen van de Powerboxen gaat snel en is zelfs al eens getest. Binnen een kwartier staan er twee volle Powerboxen op de graafmachine. Vanuit WattHub brengen ze dagelijks met een elektrische vrachtwagen de benodigde Powerboxen naar TiWa. De status van beide Powerboxen kan Gert inzien via een app, maar de praktijk leert dat hij er eigenlijk nooit meer naar kijkt. Uit ervaring weet Gert wat deze machine met de diverse werkzaamheden aan kan en wat dit met de capaciteit van de Powerbox 400 doet. “Echt heerlijk werken als je weet dat je elke dag gemakkelijk vol draait”, sluit Gert af.
Na het gesprek gaan we opnieuw de dijk op om de imposante machine in het werkveld in actie te zien. Indrukwekkend om te zien hoe eenvoudig Gert met deze machine draait en hoe de enorme giek in een vloeiende beweging het opgehaalde slib in een kar lost. Wij wensen Gert via deze weg nogmaals veel veilige en emissieloze draaiuren toe, maar dat is aan hem wel toevertrouwd.
Video: DX700LC-7 Electric in het werkveld
Neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!